Transakci by mohl ještě zrušit nový ministr dopravy Vít Bárta, ten se ale nechce před nástupem do funkce k problému vyjadřovat. "Je to jedna z mnoha věcí, kterými se budu zabývat, ale nejdříve si o nich musím udělat představu a informovat o svých záměrech premiéra," odpověděl vyhýbavě na dotaz Aktuálně.cz.
Dluhopisy na zaplacení starých směnek
Státní akciová společnost České dráhy rozhodnutím dozorčí rady vydá dluhopisy za 300 milionů eur, tedy 7,6 miliardy korun. Dalších 3,9 miliardy si chce půjčit od Evropské investiční banky. Z peněz se zaplatí staré směnky v hodnotě 4,5 miliardy, které dráhy vydaly již dříve, za zbylých sedm miliard se pak nakoupí nové vlakové soupravy, které firma nakupuje téměř výhradně u českých poboček nizozemské společnosti Appian Machinery.
Železničáři nežádají na dluhopisy státní záruku, díky čemuž nepotřebují svolení poslanců, nicméně pokud společnost nebude schopna splácet, bude muset stát, který je 100 procentním vlastníkem firmy, vyhlásit na dráhy bankrot nebo potřebné finance dodat.
Politici jsou proti, ale ne nijak aktivně
Již dříve se proti hospodaření drah ohradil ministerský náměstek Bohdan Hejduk. "Vyjadřujeme obavu nejen o splatnost emitovaných dluhopisů, ale i následně splatných stávajících garantovaných úvěrů," napsal podle Aktuálně.cz Českým drahám.
Když ale společnost vydala červnové dluhopisy za 7,5 miliard, tehdejší ministr financí Eduard Janota na případ rezignoval. "Ministr financí může pouze omezeným způsobem ovlivnit hospodářskou činnost Českých drah," vzkázal odborovému svazu SOSD, který před vydáním dluhopisů varoval.
Opakování neslavné minulosti
Nicméně Janota má na podobnou situaci neblahé vzpomínky. V roce 2002 byl převeden dluh Českých drah ve výši sedmi miliard na státní organizaci SŽDC. Její vedení vydalo s vládní garancí dluhopisy, které pak nesplácelo. Státní rozpočet od té doby uhradil na úrocích 2,5 miliardy a jistinu sedm miliard zaplatí napřesrok.
V roce 2008 zaplatila vláda státní firmě České dráhy 12 miliard za nemovitosti, které předaly státní firmě SŽDC. Dráhy následně částku prohospodařily ve výdajích na mzdy a nové vlakové soupravy. Ředitel drah Petr Žaluda obhajuje půjčky tvrzením, že firma je méně zadlužená než jiné evropské železnice. Navíc společnost prý poprvé po dlouhé době vloni vykázala zisk 1,1 miliardy, takže bude z čeho dluhopisy splácet.
Občané to zaplatí v každém případě
Ovšem i kdyby České dráhy skutečně splácely, půjde o státní peníze. V loňském roce o polovinu stoupla částka, kterou k jízdnému doplácí stát a kraje. Dnes cestující totiž hradí pouhou třetinu jízdného. Tento model je zakotven v desetiletých smlouvách, které s drahami uzavřely kraje. Společnost tak bude dostávat během deseti let smluvené částky v řádech miliard korun. Železnice přitom může své služby omezit a tak ušetřit.
Dráhy nakoupí vlaky za 16 miliard
Foto: cnb.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jac