Bárta chce Číňany. Mají vytvořit psychologický tlak na české firmy

11.11.2010 20:21 | Zprávy

Čtvrteční schůzka ministra dopravy Víta Bárty (VV) s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem je svým způsobem přelomová. Čína disponuje obřím kapitálem a ráda by investovala. Česku zase chybí dálnice a nemá je z čeho platit. Nižší ceny čínských nabídek mají mít stimulační účinek pro domácí stavitelské firmy, domnívá se resort dopravy.

Bárta chce Číňany. Mají vytvořit psychologický tlak na české firmy

"Čínští investoři by měli vstoupit na český trh dopravního stavitelství a měli by ukázat, že stavět jde o poznání levněji," konstatuje pro ParlamentníListy.cz bývalý tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle Hanzelky je to také trochu licitace. "Číňané by měli vyvolat psychologický efekt na domácí stavitelské firmy a přinutit je do budoucna snížit konečné sumy staveb, než za jaké staví dnes," dodal Hanzelka.

PPP ? kdo ví?

Ministerstvo dopravy hodlá investovat do výstavby a renovace dálniční infrastruktury na 130 miliard, které nemá. V podstatě jediným řešením jsou tzv. PPP projekty (partnerství soukromého a veřejného sektoru), pro které Vít Bárta hledá investory. "Chci vyzkoušet kvalitu čínských stavitelů, nechceme zatím nějaký velkolepý projekt," odpověděl redakci ministr dopravy Vít Bárta.

I Kocourek je proti

"Zrovna se vracím z konference, kde ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek řekl, že čínské konkurenci v tomto odvětví není nakloněn a bude to bedlivě sledovat. Pokud vím, pro není ani premiér Nečas," uvedl následně pro ParlamentníListy.cz generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miroslav Mašek.

Svazu se podle Maška nelíbí, když tu někdo staví za dumpingové ceny. "Nelíbí se to ani EU, jelikož jsou čínské firmy dotovány státem, tedy jakási forma státního kapitalismu. Zatím čekáme co bude dál, ale určitě se budeme bránit," dodal Mašek. Svou skepsi ve čtvrtek vyjádřil ministr Kocourek také v Českém rozhlasu. V rozhovoru uvedl, že myšlence ministra Bárty nerozumí. "Náklady by mohly být nižší, to znamená, že veřejné rozpočty by mohly ušetřit, nicméně v tomto ohledu se také musíme ptát, za jakou je to, co ti zadavatelé mohou nabízet, za jakých podmínek," uvedl ministr.

Půl miliardy za kilometr je mnoho

V Polsku počítal stát s výdaji na kilometr dálnice v přepočtu za 377 milionů korun, ale čínský stavební gigant Covec vyhrál soutěž s nabídkou více než dvakrát nižší - 164 milionů korun za kilometr. Přitom v Česku se dálnice staví v rozpětí od 290 do 500 milionů korun za kilometr. "Až přijde ta správná šance, jsme ochotní vstoupit také na stavební trh v České republice," řekl před časem deníku Aktuálně.cz náměstek pobočky Covec v Polsku Gou Ling.


Čtěte také:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Pavel Kozdera

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…