Co si myslíte o kvalitě potravin prodávaných v Česku?
Myslím si, že kvalita potravin odpovídá úsilí, které pro zabezpečení kvality vynakládáme. Říkáte, že se opět začalo diskutovat o kvalitě. A co ještě děláme pro zabezpečení kvality? Já nevím. Nemůžeme chtít vysokou kvalitu a nic pro ni neudělat. Člověk pracuje, má-li k práci důvod. Člověk vyrábí kvalitní výrobky, má-li k takové činnosti důvod. Ten důvod však zatím nebyl formulován. Proto diskuze o kvalitě nic neřeší.
Méně kvalitní potraviny jsou k nám dováženy ze zahraničí. Myslíte si, že vývozci potravin ze zahraničí považují Česko jako zemi druhé kategorie?
Máme štěstí, že za špatnou kvalitu potravin můžeme obvinit zahraničí. České zemědělství mělo například asi tisíc hektarů skleníků, dnes jich má okolo pětadvaceti hektarů. Proto české zemědělství nemůže produkovat žádnou zeleninu a proto ji musí dovážet. Obdobně české zemědělství silně omezilo živočišnou produkci a proto maso, mléčné výrobky a další musí dovážet.
Hlavně nadnárodní sítě supermarketů dovážejí potraviny plné příměsí. Proč to?
Protože naši občané takovéto potraviny kupují, je po nich poptávka.
Myslíte si, že se bude kvalita potravin snižovat uvalením vyššího DPH na ně a dalšími zpřísňujícími požadavky Evropské unie?
Bude záležet na tom, jaké motivační síly uplatníme v našich podnicích. Bude-li například stanoveno, že se za čerstvé potraviny bude považovat zelenina v den sklizně, vepřové maso do dvou dnů po zabití prasete nebo mléko v den nadojení, a bude-li za čerstvé potraviny stanovena vysoká cena a naopak, pak spotřebitelé budou dostávat kvalitní potraviny.
Proč je český zemědělec takovou obětí sítí supermarketů?
Žijeme v globalizovaném světě. Hospodářství ovládají silné globalizované firmy. Proti nim stojí naši slabí a neorganizovaní zemědělci. Proti silným, dobře organizovaným firmám mohou obstát jen silné, dobře organizované naše firmy. Pokud je nemáme, musíme si je vytvořit. Pokud je nevytvoříme, můžeme jen lamentovat, že nám všichni škodí.
Opravdu si myslíte, že vytvořením agrokombinátů či akciových společností, v nichž by byli finančně zainteresováni všichni zemědělci z určité oblasti, by jim pomohlo v komunikaci s mezinárodními sítěmi supermarketů?
Zkuste to alespoň v jednom kraji. Musím však doplnit, že pouhé vybudování velkých a silných podniků nestačí. Musíme vytvořit takovou podnikatelskou atmosféru, která bude podniky aktivizovat k dlouhodobému rozvoji.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský