Podle něj právě skončený první ročník státních maturit byl totiž provázen výraznou kritikou jak z řad odborné veřejnosti, tak i studentů.
Čtěte také:
Chládek: Ministře Dobeši, za státní maturity děkujeme, odejděte
Hlavní motiv státních maturit? Velký byznys, míní Dobeš
"Kritika se zabývala především předražeností celého projektu, kdy náklady přesáhly jednu miliardu korun; kritizována byla i administrativní náročnost a samotná neobjektivita státní maturity i pochybná úroveň didaktických testů. Ministr Dobeš, kterého za nezvládnutí státních maturit kritizují i koaliční poslanci, odmítá přitom převzít jakoukoli osobní zodpovědnost, přestože před jejich spuštěním s nimi svými prohlášeními spojil svoji politickou budoucnost," poukazuje dále Chládek.
Jakpak skončí neúspěšní maturanti po čtyřech letech studia? Na dlažbě?
A doplňuje, že vůbec nikdo se nezabývá tím, že velká část z 20 procent letos neúspěšných maturantů může po čtyřech letech studia skončit na dlažbě bez jakéhokoli dokladu o dokončeném relevantním vzdělání. "Bude se jednat o velmi těžko zaměstnatelnou skupinu obyvatel. To je zřejmě letošní prázdninový dárek ministra Dobeše jim a jejich rodičům," podotýká dále Chládek.
Čtěte také:
I proto se rozhodl překložit návrh, který výše uvedené problémy výrazně eliminuje.
"Stát by měl po stanovení standardů - tedy toho, co chceme, aby maturant uměl - zajišťovat ověření základní úrovně z českého jazyka, cizího jazyka a matematiky formou didaktických testů. Ústní i písemná část by měla být v kompetenci školy a její kvalitu by měl garantovat ředitel příslušné školy," vysvětluje senátor Chládek. Doplňuje, že profilová část maturitní zkoušky by měla být přizpůsobena zaměření příslušné školy. Díky didaktickému testu bude mít ovšem stát garantovanou základní výstupní úroveň všech maturantů z hlavních předmětů.
Ověřovat čtenářskou gramotnost až u maturity je pozdě
Didaktické testy ovšem podle Chládka musí projít odbornou oponenturou. Neměly by ověřovat studijní předpoklady, to je totiž věcí přijímacích zkoušek. Zároveň by neměly ověřovat znalosti základní školy a čtenářskou gramotnost, kterou je nutné učit a ověřovat již na základní škole. "Ověřovat čtenářskou gramotnost u maturity, je totiž příliš pozdě. Didaktický test, garantovaný státem, by měl ověřovat středoškolské učivo a vycházet ze stanovených standardů," shrnuje svoji přestavu Chládek.
Čtěte také:
S tímto návrhem chce ČSSD seznámit odbornou veřejnost formou kulatých diskusních stolů. Na tyto debaty sociální demokracie pozve jak zástupce odborné veřejnosti, ředitele a učitele škol, tak i letošní maturanty. Na základě výsledků této odborné debaty vznikne finální návrh, který poté ČSSD předloží vládě a poslancům.
ČSSD chce celkovou reformu školství
Státní maturity přitom nejsoujedinou změnou, kterou by sociální demokraté chtěli na školách udělat. Pracují prý tak i na celkové reformě oblasti školství, z níž přepracování a zjednodušení státní maturitní zkoušky bude jen jednou z jejích prvních částí.
"Upravená maturitní zkouška, kterou navrhujeme, výrazně sníží administrativní náročnost, která byla kladena na školy. Stát tím navíc výrazně ušetří, protože současná podoba státních maturit přijde státní kasu ročně na 250 milionů korun. Dojde k výraznému zefektivnění ověřování znalostí studentů. Přesto bych chtěl zdůraznit, že jakýkoli test nemůže nahradit kvalitní výuku a kvalitního učitele. Test by měl být prostředkem a ne cílem. Proto je potřeba ušetřené prostředky investovat do moderního vybavení škol a dalšího vzdělávání pedagogů," uzavírá senátor Chládek.
V řadách sociálních demokratů jsou státní maturity poměrně žhavým tématem. Proti nim s epostavili i hejtmané, v čele se svým předsedou Michalem Haškem.
Hejtmané kritizovali, Dobeš to označil za politikaření
Požadovali, aby ministerstvo školství zveřejnilo kompletní výsledky úspěšnosti středních škol v letošních maturitách. Ministr školství Josef Dobeš (VV), to však označil za nemístné politikaření.
Čtěte také:
Dobeš si maturity chválí. Začátkem července zveřejní všechny testy
Dobeš chválil maturity: Školy uvidí, jak jsou na tom
"Maturity skutečně nejsou o politice. Jejich smyslem není sestavovat žebříčky a vystavovat neúspěšné školy veřejnému pranýři. Smyslem je především zpětná vazby pro školy, aby si uvědomily, v čem jsou silné a kde je naopak jejich slabé místo. Zvlášť v prvním roce státních maturit chceme dát těmto školám šanci, aby si zpětnou vazbu vzaly k srdci a vyvodily z ní důsledky. Jedině tak máme šanci úroveň vzdělávání na našich středních školách zvýšit," reagoval na výzvu hejtmanů následně ministr Dobeš.
Slíbil, že během prázdnin připraví Cermat pro školy komplexní hodnotící zprávu, ve které jim poskytne podrobnou analýzu maturitních výsledků.
Kraje od Cermatu obdrží výsledky maturit jen podle oborů. Pokud hejtmani chtějí získat přehled o tom, jak konkrétní školy při maturitách uspěly, budou mít podle ministra možnost zjistit výsledky ve výročních zprávách, kde je každá škola musí uvést. "Jestli budeme v tuto chvíli sestavovat a zveřejňovat úplné žebříčky, půjdeme tím proti smyslu státních maturit," řekl Josef Dobeš v těchto souvislostech poslední červnový den.
Nejlépe si vedli maturanti u Klause. Mladšího
Přesto už se některé informace, které by mohly k sestavení žebříčku posloužit, na veřejnost dostaly. Nejúspěšnějším gymnáziem v prvním ročníku státních maturit se stalo První obnovené reálné gymnázium (PORG), kterému šéfuje Václav Klaus mladší.
Čtěte také:
V rámci středních odborných škol pak "zvítězila" pražská Střední škola - Waldorfské lyceum.
Hned šest gymnázií z první desítky je pražských (druhé nejúspěšnější Gymnázium Jana Nerudy, třetí církevní Arcibiskupské gymnázium). PORG je v první desítce jediným soukromým zařízením, zbylé školy jsou státní. O konkrétních školách obeznámil deník Právo zdroj obeznámený s výsledky zkoušky.
Klaus mladší jako kritik a zároveň i poradce
Není bez zajímavosti, že Václav Klaus mladší při přípravě státních maturit pracoval jako poradce ministra Dobeše. Přesto i on státní zkoušku odsuzoval a doporučoval její zrušení.
Kritickými výroky na adresu změny v systému maturit pak v neposlední řadě nešetřili ani studenti i pedagogové. Podle nich byly zkoušky zbytečně byrokratické a nedostatečně připravené. Neuspěl u nich každý pátý student.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová