Dobeš vyhrožuje mentálně ratardovanými bakaláři. Chce zpřísnit

18.11.2011 11:57 | Zprávy

V českém školství chybí bariéry, alespoň je o tom přesvědčen ministr resortu, Josef Dobeš. Proto by mělo absolventy vzdělávacího procesu čekat více přísných zkoušek, které ztíží prostupnost mezi základními, středními a vysokými školami. Jednou z těchto bariér by měly být i zkoušky v 5. a 9. třídě ZŠ. Tyto testy by zároveň měly sloužit i k nastavení určitých učebních standardů, které základní školství ztratilo spolu s jednotnými osnovami.

Dobeš vyhrožuje mentálně ratardovanými bakaláři. Chce zpřísnit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ex-ministr školství Josef Dobeš

Ministr školství Josef Dobeš je přesvědčen, že české školství potřebuje bariéry, aby vysokoškolské vzdělávání získalo opět elitní úroveň. Jednou z těchto bariér by měly být i testy pro žáky v 5. a 9. třídách základních škol. Dobeš by také rád zpřísnil přijímání na střední školy. Zpřísnit by se měly i maturity.

„Někdy v roce 1994 jsme zjistili, že mezi zeměmi OECD propadáme v poměru vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci. Zatímco tam to bylo mezi 40 a 50 procenty, u nás to bylo 24. A tehdy se podle mě chybně elitní vysokoškolské vzdělání odbouralo, odstranily se bariéry, a ty děti se rychle přesouvaly ze základní školy až na ty vysoké. Když to přeženu, tak mentálně retardovaný měl ve starém systému možnost dosáhnout na titul bakalář," upozorňuje ministr školství.

Málo dřiny

Podle něj studenti vysokých škol v současném systému prokazují málo dřiny, aby dosáhli svého vzdělání. Komu se nepodaří na poprvé nebo napodruhé odmaturovat, nemá podle Dobeše na vysoké škole co dělat. Součástí vloženého úsilí do studia vysoké školy by přitom podle ministra školství měla být i platba školného.

Testy v pátých a devátých třídách na základních školách by navíc měly vést ke možnosti srovnávat kvalitu základních škol. A také by měli ověřit do jaké míry v mezidobí zkoušek v 5. a 9. ročníku ZŠ škola přispěla k zlepšení znalostí žáka. Podle Josefa Dobeše totiž základním školám chybí jednotná koncepce a tím pádem je potřeba si určité základní znalosti, které škola musí žáky naučit, vynutit pomocí zkoušení žáků.

Ve chvíli, kdy není standard stanovený, podle ministra školství hrozí, že ani žáci ani učitelé nebudou vědět, kde se ve vzdělání dětí objevují mezery. To pak usnadní přípravu na přijímací zkoušky na střední školu, která by již měla nějaký standart tak jako tak vyžadovat.

Psali jsme:
Dobeš obnovuje zrušené školské osnovy. Za 300 milionů korun
Testy na základních školách budou hlídat kvalitu škol

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pal

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Sliby chyby. Unijní miliardy po povodních nedorazí. A takto to vypadá s pomocí vlády

20:17 Sliby chyby. Unijní miliardy po povodních nedorazí. A takto to vypadá s pomocí vlády

REPORTÁŽ „Chtělo by to změnu legislativy, ať stát může pomáhat postiženým městům a obcím rychleji ne…