DPP rozšiřuje síť svých tramvají: do roku 2030 zahájí stavbu více než 20 nových tramvajových tratí

19.07.2017 22:01 | Zprávy

Praha společně s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) plánují v následujících letech stavbu téměř tří desítek tramvajových tratí, a to dle strategie rozvoje tramvajových tratí do roku 2030, kterou vypracoval DPP. Tři z nich mají být vybudovány do pěti let a stavba dalších se zahájí do roku 2030. Má také vzniknout nová vozovna a dvě tramvajové smyčky. Tímto rozvojem chce Praha společně s DPP docílit kvalitní plošné obsluhy města s dobrou provázaností na další prostředky veřejné i individuální dopravy.

DPP rozšiřuje síť svých tramvají: do roku 2030 zahájí stavbu více než 20 nových tramvajových tratí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj v Praze

Nové tramvajové linky by měly nahradit silně zatížené autobusové spoje zejména do sídlištních celků a přispět k systémové vazbě dopravy. To v praxi znamená, že tramvaj nedojede pouze k metru, ale propojí také širší oblasti města. Vybudované tratě nepovedou pouze ve směru do centra, ale vzájemně propojí i okraje širšího centra a také obslouží nově se rozvíjející oblasti. V souvislosti s možným rozšiřováním tramvajové sítě potřebuje DPP vystavět i novou vozovnu. Výhledově má být v Záběhlicích.

„Povrchová kolejová doprava by měla tvořit páteř veřejné dopravy v Praze. Z hlediska dopravní obslužnosti, ochrany životního prostředí i ekonomické efektivity je to nejvhodnější typ MHD. Proto jsem připraven rozvoj nových tramvajových tratí maximálně podporovat,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas.

„Záměry jsou rozděleny do tří fází dle stupně jejich připravenosti. První skupina zahrnuje projekty, které jsou v souladu s územním plánem a jsou v pokročilém stádiu přípravy. U těchto tratí je předpoklad zahájení provozu do pěti let. V rámci zajištění finančních zdrojů se rovněž uvažuje o podání žádosti na spolufinancování z fondů EU,“ uvedl Jan Blecha, investiční ředitel DPP.

V první fázi půjde o prodloužení kolejí o 2,4 km z Divoké Šárky na Dědinu. Náklady jsou odhadovány na 893,2 mil. Kč.  Dále vznikne 1,9 km dlouhá trať ze Sídliště Barrandov přes Holyni do Slivence za 691,1 mil. Kč. Třetí chystanou výstavbou je prodloužení trasy z Modřan na Libuš (o 2,1 km) do míst, kde má být v budoucnu stanice metra D. Náklady této trati jsou odhadovány na 500 mil. Kč. Do pěti let také vzniknou tramvajové smyčky, a to na Zahradním Městě a u stanice metra A Depo Hostivař.

Druhá fáze zahrnuje celkem 16 projektů, které mají být realizovány do roku 2030. Ty jsou aktuálně součástí územně plánovací dokumentace nebo jsou u nich projednávána schválení záměru či pořizování příslušné změny územního plánu. Patří sem například trať ze zastávky Dědinská přes Dlouhou Míli do rozvíjející se lokality administrativní zástavby u starého letiště (Terminál 3), která má být dlouhá 2,1 km. Dále také šest kilometrů dlouhá trať z Kobylis do Bohnic a skoro pět kilometrů dlouhá trasa z Nádraží Podbaba do Suchdola. Přes šest kilometrů dlouhá bude také trasa z Choceradské přes Chodovec a Opatov na Háje s konečnou na Jižním Městě. DPP chce rovněž prodloužit tramvaje z Vinohradské k Hlavnímu nádraží a dále do Bolzanovy. V plánu je i obnovení tratě z Pankráce na Budějovickou, odkud by mohly tramvaje jezdit jak na Dvorce v Podolí, tak na opačnou stranu do Vyskočilovy a dále do Michle. V plánu je i výstavba Dvoreckého mostu z Prahy 4 na Prahu 5.

Třetí fáze obsahuje výhledové záměry, u kterých je základním cílem vyřešit například zanesení do územního plánu. K tomu by mělo dojít do roku 2030. Sem patří třeba prodloužení tramvají v úseku Záběhlická – Bohdalec – Eden – Vršovická a rovněž propojení Podbaby s trojskou zoo, nebo trať z Modřan do Komořan. Celkem je v této skupině 11 tratí, přičemž jde o otevřený seznam, který lze rozšířit i o zcela nové záměry.

Tramvajová doprava je zásadní součástí Pražské integrované dopravy a spolu s metrem a železnicí je jednou z jejích páteří. Pro téměř 1/3 všech cest veřejnou dopravou v Praze lidé volí právě tramvaj. I proto DPP vidí velký potenciál v jejím rozšíření. Výhoda rozsáhlé tramvajové sítě nabízí využití nejen pro osobní dopravu, ale také pro účely nákladní dopravy v rámci systému městské logistiky.

Délka tramvajové sítě je v Praze 142,7 kilometrů, přičemž asi 52 procent tratí vede po vlastním tramvajovém tělese. Zbylé jezdí po vozovkách společně s auty. Tramvaje přepraví ročně přes 360 milionů cestujících.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

11:27 České dráhy: V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

České dráhy ve spolupráci s Ústeckým krajem zavádějí další funkci do populární mobilní aplikace Česk…