Každá třetí firma v České republice neplatí faktury včas. Mnohdy se takové jednání neobejde bez řady výmluv, kterými se dlužníci snaží neuhrazené faktury vysvětlit. Dle údajů inkasní společnosti EOS KSI se vymlouvají 4 z 10 dlužících firem. Nejčastěji za příčinu neplacení uvádějí důvod, že nemají peníze, fakturu již předaly k zaplacení nebo neobdržely upomínku o dlužné částce.
Případy neproplacených faktur za služby či zboží nejsou ojedinělé, stejně jako neochota firem situaci řešit. To potvrzuje i jednatel inkasní agentury EOS KSI Vladimír Vachel: „Ve 40 % případů při první upomínce dlužné firmy nespolupracují a pouze se vymlouvají.“
„Nemáme peníze“ je slyšet nejčastěji
Dostupná data agentury ukazují, že nejčastější výmluvou bývá prostá replika „Nemáme peníze“, tu použije téměř každý druhý oslovený. Každá pátá dlužná společnost, která svému obchodnímu partnerovi nezaplatila, naopak tvrdí, že fakturu již předala k proplacení své účetní či jiné osobě, platba ovšem zatím nebyla uskutečněna. Tento argument může být ovšem dle slov inkasního specialisty Filipa Černého ze společnosti EOS KSI i oprávněný: „V některých případech skutečně zjistíme, že faktura již byla proplacena, jak dlužník tvrdí. Dotyčný má doklad o zaplacení, jen například uvedl chybně variabilní symbol.“
V dalších případech se dlužníci ohrazují argumentem, že neobdrželi upomínku o nezaplacení, tedy žádnou dlužnou fakturu nemají. Tuto výmluvu použije 15 % konfrontovaných firem. Stejné procento společností se odmítne problémem zabývat s vyjádřením, že „momentálně nemají čas upomínku řešit“. Každá desátá firma se naopak pozastavuje nad výší dlužné částky a uvádí, že „takovou částku nedluží“.
Někteří dlužníci se nespokojí s obyčejnými výmluvami a vymýšlejí kuriózní situace, kterými vysvětlují nezaplacené faktury nebo se jimi snaží oddálit řešení problému. „Zaměstnanec nejmenované společnosti při telefonickém hovoru s inkasním specialistou sdělil, že pohledávku nemohli uhradit z důvodu požáru poštovní schránky, ve které upomínka byla,“ říká Vladimír Vachel. Jiným dlužníkům pouze postačí za odpovědnou osobu označit někoho dalšího ve firmě. „Skutečně se často stává, že dlužníci vinu svádí na zapomnětlivost svých kolegů,“ dodává Vachel.
Výmluvy nic nevyřeší
Jakékoli odkládání či zdržování při řešení nesplacených pohledávek ovšem poškozuje všechny zúčastněné strany a je samozřejmě i v zájmu neplatičů vypořádat se se situací co nejdříve a nejefektivněji. Dlužníci si často neuvědomují, že bez ohledu na to, kolik a jaké výmluvy použijí, budou muset nakonec faktury uhradit. „Současná legislativa umožňuje vedle vlastní pohledávky vymáhat na dlužníkovi i náklady spojené s jejím uplatněním, což v důsledku znamená navýšení nákladů dlužníka v případě otálení s úhradou pohledávky.“ dodává Vladimír Vachel. Proto v případě, že dlužník přizná neschopnost zaplatit celý dluh najednou, je možné s věřitelem nebo zastupující inkasní agenturou dohodnout splátkový kalendář a situaci vyřešit rychle bez dalšího navyšování dluhu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva