Připomínky je možné zasílat nejpozději do 11. září 2015, a to na elektronickou adresu pojistovnictvi@mfcr.cz.
Předkládaným návrhem zákona se reaguje na rozsudek Soudního dvora EU ze dne 4. září 2014 ve věci C 162/13, Damijan Vnuk. V tomto rozsudku Soudní dvůr EU vyložil pro účely unijní úpravy pojištění odpovědnosti z provozu vozidla pojem „provoz vozidla“ a vyjádřil se k povinnosti uzavřít pojištění pro případ odpovědnosti za škodu z tohoto provozu.
Cílem předloženého návrhu zákona je tak dát do souladu zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla s výkladem uvedené právní úpravy EU provedené Soudním dvorem EU, přičemž přizpůsobení se těmto podmínkám vyžaduje určitou lhůtu, neboť podle současné právní úpravy povinnosti odpovědnosti podléhají pouze ta vozidla, která jsou provozována na veřejných pozemních komunikacích. To není podle zmíněného rozsudku v souladu s účelem a cílem směrnic týkajících se této oblasti, kdy je základní důraz kladen na ochranu osob poškozených provozem motorových a jejich přípojných vozidel bez ohledu na to, zda jsou provozována na místech veřejně přístupných nebo soukromých nebo, zda jde o jejich provoz jako dopravního prostředku nebo o jejich jiné užití v souladu s jejich obvyklou funkcí.
Přijetím zákona vznikne vlastníkům vozidel, kteří nebyli dosud vystaveni povinnosti sjednat pojištění odpovědnosti z provozu vozidel, pokud nebyla provozována na veřejných pozemních komunikacích, resp. nebyla na těchto komunikacích ponechána, povinnost sjednat pojištění odpovědnosti z provozu těchto vozidel. Půjde především o vozidla nepodléhající povinnosti registrace v registru silničních vozidel, např. o pracovní stroje, které jsou v souladu s jejich obvyklou funkcí určeny k pohybu po pozemních komunikacích.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva