Soutěž je určena žákům základních škol a v průběhu roku se do ní zapojilo 1680 žáků. Do finále ligy on-line soutěže se kvalifikovalo 50 nejlepších účastníků ze škol po celé zemi. Za celý ročník ligy Abaku bylo odehráno celkem 56 884 her, což znamená, že žáci vykalkulovali cca 8 500 000 příkladů.
Titul Mistra České republiky již potřetí obhájil Jakub Bouška z ZŠ Karla Čapka v Praze, který obdržel tablet. Mezi školami se Mistrem České republiky stala Základní škola a Mateřská škola Mšené-lázně, žáci této školy získali notebook s předinstalovanou aplikací Abaku Education. Ceny vítězům předali doc. Antonín Jančařík za Pedagogickou fakultu UK, Mgr. Jaroslav Fidrmuc, náměstek ministryně školství, Tomáš Blumenstein z Mensy České republiky a Mgr. Jan Šedo ze společnosti H-mat, o. p. s.
Pedagogická fakulta se dlouhodobě podílí na testování a vývoji nové metody ve výuce aritmetiky na základních školách. Tato metoda se, stejně jako samotná hra, nazývá Abaku. „Zvládnutí početních operací je základem pro řešení složitějších matematických úloh. Hra Abaku naučí děti počítat rychle, efektivně, a především zábavnou cestou. Je skvělé, že se takové množství dětí baví tím, že počítá,” uvedl doc. Antonín Jančařík z katedry matematiky a didaktiky matematiky Pedagogické fakulty UK.
Abaku je hra s čísly připomínající Scrabble. Hráč pokládá číslice na hrací plán ve snaze utvořit rovnost s jednou matematickou operací a získat za ni co nejvíce bodů. „My učíme děti číst čísla, jde o ten samý princip jako při čtení písmen,” vysvětluje autor hry Abaku Vladimír Tesař. „Pro mnoho lidí je velkým překvapením, jak snadno se děti naučí počítat. Výuka aritmetiky je s touto metodou hračka.”
Podrobné informace o soutěži sledujte na webových stránkách http://liga.abaku.cz.
Abaku je hra s čísly, která připomíná hru Scrabble. Jedná se primárně o deskovou hru, ale lze ji hrát i online na internetu a existuje také jako aplikace pro tablety. Princip hry je jednoduchý – na plán se pokládají pouze číslice bez matematických operací (např. 3515 je 3 · 5 = 15.) Výhodou Abaku je princip hry, kdy si žák téměř nemusí uvědomit, že počítá. Na Pedagogické fakultě probíhá výzkum, který zkoumá vliv hraní hry Abaku na numerické a strukturální dovednosti žáků druhého stupně základních škol. Konkrétně ověřuje, zda hraní Abaku zrychluje numerické počítání, zlepšuje kombinační schopnosti a orientaci v rovině. Hru je možné vyzkoušet zde.
H-mat, o. p. s. založil v roce 2013 prof. Milan Hejný. Cílem společnosti je rozvoj matematické gramotnosti žáků a studentů všech typů škol, zejména prostřednictvím tzv. Hejného metody, kterou dnes používá přes 750 z 4 100 základních škol.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva