K poškození spádového stupně došlo při velkých povodňových průtocích na konci 20. století, kdy byla následně provedena opakovaná sanace jeho havarijního stavu. K úplné rekonstrukci stupně bylo přistoupeno z důvodu zajištění stability toku v tomto profilu. K důležitosti rekonstrukce přispěl i fakt, že stupeň je situován 40 metrů nad železničním mostem na trati Mosty u Jablunkova – Bohumín.
„Konstrukce nového stupně je velmi blízká konstrukci stupně původního. Technické řešení respektuje složité geologické podmínky i umístění stavby v oblasti důlních vlivů. Šířka přelivné hrany je 42 metrů, výška stupně je 2,85 metru. Stupeň je tvořen stěnami z ocelových štětovnic, které vytvářejí skříňovou konstrukci. Štětová stěna v profilu přelivné hrany je založena do hloubky přes pět metrů tak, aby bylo minimalizováno vyplavování jemných částic z podloží. Přelivná plocha a dno vývaru jsou opevněny balvanitým opevněním kladeným na štět. Jednotlivé kameny mají výšku 1,1 metru, jsou vyklínovány a uloženy na štěrkový filtr. Díky tomuto řešení byla vytvořena pružná a zároveň odolná konstrukce spádového stupně,“ vysvětluje Pavla Holečková z investičního odboru státního podniku Povodí Odry.
V rámci této stavby byly dále svahy vodního toku a přilehlých berem opevněny novou kamennou dlažbou do betonu. Na svazích ochranných hrází byla stávající kamenná dlažba zachována a přespárována.
Rekonstrukce probíhala ve dvou etapách, a to nejprve na levé a pak na pravé polovině toku. „Stavební práce v toku byly prováděny vždy v suché stavební jámě, kdy byla voda převáděna druhou částí toku,“ dodává na závěr Holečková.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva