Rosatom plánuje zkrátit o 20 % délku přepravy nákladů po Severní mořské cestě

14.05.2021 21:20 | Zprávy

Provozovatel ruské flotily jaderných ledoborců Atomflot (součást ruské korporace pro atomovou energii Rosatom) plánuje zrychlit tranzitní přepravu nákladů po Severní mořské cestě ze 14 dní na 10 až 11, tedy o více než 20 procent. Dojde k tomu díky nové generaci jaderných ledoborců, které budou doprovázet obchodní lodě.

Rosatom plánuje zkrátit o 20 % délku přepravy nákladů po Severní mořské cestě
Foto: red
Popisek: Rosatom

Když došlo letos v březnu k zablokování Suezského průplavu, zesílily diskuze o alternativách, které by nebyly náchylné k podobným událostem. Jednou z nich je Severní mořská cesta, která podél arktických břehů Ruska spojuje Evropu s Asií. Použití této trasy je zhruba o 10-15 dní rychlejší než klasická cesta vedoucí přes Suezský průplav, a to především díky poloviční délce.

Problémem je to, že zhruba 5 600 kilometrů Severní mořské cesty vede přes zamrzající moře. Provoz zde tedy funguje tak, že ledoborec doprovází karavanu obchodních lodí, vytváří jí cestu a v případě nutnosti jí poskytuje pomoc. Tyto služby v oblasti ruské Arktidy poskytují jaderné ledoborce provozované společností Atomflot už od 50. let min. stol.

Konec životnosti současných jaderných ledoborců se postupně přibližuje, takže je začíná nahrazovat nová generace, která bývá označována jako třída LK-60 nebo projekt 22220. Zatímco současná generace se dělí na plavidla pro mělká a otevřená moře, nové ledoborce mohou měnit svůj ponor, takže obchodní lodě po celé trase provede jediné plavidlo. Navíc mají větší rozměry, takže dokáží v ledu snadněji vytvořit širší plavební kanál pro zaoceánské kolosy. Další výhodou je i vyšší výkon, díky kterému jsou nejvýkonnějšími ledoborci na světě a prolamují až 3 metry tlustý led.

První z nových lodí nese název Arktika a do provozu byla uvedena na konci roku 2020. Ve výstavbě jsou další čtyři lodě a každou z nich bude pohánět dvojice jaderných reaktorů RITM-200. V loňském roce začala stavba pilotního ledoborce Lider, který bude mít díky dvěma reaktorům RITM-400 výkon až 120 MW. První ze tří lodí by měla být uvedena do provozu v roce 2027.

Přeprava nákladů po Severní mořské cestě roste každým rokem už od poloviny 90. let min. stol. a v posledních letech dosahuje rekordních hodnot. V roce 2020 dosáhnul objem přepravy 33 milionů tun a do roku 2024 by měl narůst až na 80 milionů tun. Rekordní je i objem tranzitu, který v roce 2020 činil 1,28 milionu tun.

Jednou z podmínek toho, aby mohl objem přepravy po Severní mořské cestě výrazně narůst je zrychlení plavby v arktické části trasy, což přinese nová generace jaderných ledoborců. Díky tomu bude moci růst i objem tranzitu a posílí se role Severní mořské cesty jako alternativu k Suezskému průplavu.

(zdroje: TASS, Portnews.ru)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů i stavbu vysokorychlostních tratí

10:17 Úřad vlády: Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů i stavbu vysokorychlostních tratí

Ve čtvrtek 21. listopadu 2024 se ve Strakově akademii konalo již sedmé zasedání Vládního výboru pro …