Společné komuniké Správy železnic a Zemědělského svazu České republiky

04.05.2021 18:15 | Zprávy

Zemědělci společně se zástupci Správy železnic diskutovali o problematice výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Po vzájemné dohodě zveřejňují následující prohlášení, ve kterém shrnují své základní postoje.

Společné komuniké Správy železnic a Zemědělského svazu České republiky
Foto: Správa železnic
Popisek: Správa železnic

Správa železnic představila zástupcům Zemědělského svazu ČR detailní stav přípravy nových VRT ve středních Čechách a na Kutnohorsku.

Partnery Správa železnic informovala o následujících tématech:

  • Podoba budoucí VRT a její začlenění do krajiny: trať je velmi podobná dnešním koridorovým tratím. V krajině je ale vedena více přímo, aby byla využitelná pro rychle jedoucí vlaky. Šířka samotné trati je cca 14 m, spolu s příkopy a bočními svahy, které jsou v každém místě jinak široké. Průměrnou šířku vlastní dráhy odhadujeme na zhruba 40 m. Výška zařízení na trati nepřesahuje výšku vzrostlých stromů.
     
  • K trati neodmyslitelně patří její odhlučnění – bez splnění přísných limitů by stavba nemohla vzniknout. Protihluková opatření budou vždy nedílnou součástí projektu VRT. Jejich podoba bude navržena po dohodě s obcemi.
     
  • Tratě nebudou v krajině tvořit neprostupnou bariéru. Bude navržena řada přemostění přes stávající silnice. Spolu s obcemi a zemědělci navrhne Správa železnic přístupy na pozemky a přemostění tak, aby byla zachována prostupnost v potřebných místech.
     
  • Vodní režim v okolí tratě bude podrobně prověřen. Trať v žádném případě nesmí ohrozit zdroje pitné vody nebo přítoky do vodní nádrže Vrchlice.
     
  • Pro Správu železnic je správné začlenění VRT do krajiny prioritou.
     
  • Správa železnic dále informovala o zpracování studijních dokumentací, prověřování a výběru variant a o postupu přípravy VRT.

Zemědělský svaz ČR v žádném případě nebojuje proti výstavbě infrastruktury, kam patří i výstavba vysokorychlostní trati v naší republice. Upozorňujeme ale na skutečnost, že při rozhodování o takovýchto důležitých stavbách je třeba brát dostatečný zřetel na hospodářský význam zastavěné krajiny. V případě konkrétního úseku Praha – Brno byla v minulosti prověřována také „jižní“ varianta, avšak v roce 2019 byla potvrzena „severní“ varianta, která prochází jednou z nejúrodnějších oblastí naší republiky. Až donedávna s vlastníky a uživateli dotčených pozemků nebyl navázán přímý kontakt a informace získávali zprostředkovaně.

Zemědělský svaz ČR požaduje při plánování a případné výstavbě této trati, ale i dalších liniových staveb, aby se při rozhodování o jejich umístění více zohledňoval hospodářský význam zemědělské půdy a při výstavbě i provozu docházelo k minimalizaci škod způsobených záborech těchto půd. Samozřejmostí by se měla stát včasná komunikace s dotčenými osobami a jednání o možných náhradních řešeních a případných opatřeních, která sníží dopad těchto akcí na obyvatele zasažených oblastí. Zároveň je třeba brát do úvahy i případná rizika na případné poškození nebo omezení další infrastruktury, zajišťující život a podnikání v zasažených oblastech.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Doporučený předvánoční den Balíkovny

13:21 Česká pošta: Doporučený předvánoční den Balíkovny

Balíkovna doporučuje předat balík do přepravy do čtvrtka 19. prosince. To platí pro zásilky na adres…