Správa železnic intenzivně řeší situaci s nadměrným hlukem v Židlochovicích

06.04.2021 13:49

Židlochovice jsou konečnou stanicí na železniční trati z Hrušovan u Brna, která byla kompletně modernizována a elektrifikována. Provoz začal v prosinci 2019, stavba byla kompletně dokončena vloni v říjnu a v současnosti je ve zkušebním provozu.

Správa železnic intenzivně řeší situaci s nadměrným hlukem v Židlochovicích
Foto: Správa železnic
Popisek: Správa železnic

Součástí projektu byla i akustická studie, která navrhla protihluková opatření zajišťující dodržení hlukových limitů ve venkovním prostoru okolních obytných staveb. V rámci modernizace proto došlo k vybudování standardních protihlukových stěn.

Správa železnic zaznamenala v průběhu minulého roku stížnosti obyvatel Židlochovic z nejbližších obytných budov u stanice na nadměrný hluk. Proto manažer infrastruktury zadal další měření, které provedla vloni v červenci autorizovaná akustická laboratoř. Z nich vyplynulo, že v nejexponovanějším místě je limit překročen o téměř 10 dB.

Zdrojem hlukové zátěže zde ale nejsou projíždějící soupravy, u kterých vzniká hluk v místě kontaktu kolo/železnice a který nyní eliminují nové protihlukové stěny, ale technologické jednotky umístěné na střeše souprav RegioPanter. Jde o využití režimu tzv. aktivního odstavení, kdy dochází k vytápění/chlazení soupravy a zabraňuje se také zamrznutí vodního okruhu. To vše umožnuje strojvedoucímu okamžitý odjezd. Souprava je napájena z trakčního vedení a v provozu je především trakční transformátor a jeho chlazení, klimatizační jednotka soupravy a krátkodobě i kompresor. Klíčové přitom je, že u tohoto typu souprav jsou zmíněné technologie umístěny na střeše, tj. ve výši cca 4,2 m nad kolejnicí. Hluk se tak dostává nad protihlukovou stěnu a šíří se do okolí. 

Správa železnic se vzniklou situací zabývá a z pozice správce infrastruktury vypsala soutěž na zpracovatele projektové dokumentace, která by řešila možnosti technické ochrany před nadměrným hlukem z odstavených souprav v železniční stanici. Součástí zakázky je i projednání navržených opatření s dotčenými orgány státní správy, samosprávou a místně příslušnou KHS, aby se prokázala vhodnost a realizovatelnost takového protihlukového opatření. V případě, že bude projektové technické řešení kladně projednáno a získá veškerá nutná povolení, lze předpokládat zahájení realizace protihlukových opatření ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. 

Nastalou situaci bude třeba řešit systémově i na straně dopravce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústecký kraj obnovuje aktivní spolupráci v regionu srbského Banátu

7:02 Ústecký kraj obnovuje aktivní spolupráci v regionu srbského Banátu

Ústecký kraj v uplynulých deseti letech úzce spolupracoval s regionem srbského Banátu. V letošním ro…