V obecném povědomí je černým odběratelem ten, kdo technickým zásahem způsobí, že se odběr energií na měřicích zařízeních neboli hodinách vůbec nezaznamená. Ovšem podle energetického zákona se o černý odběr jedná i tehdy, když někdo odebírá energie bez uzavřené smlouvy či za dodávky energií opakovaně neplatí. I když dodavatelé zpravidla spotřebitele na končící smlouvu upozorní tím, že pošlou závěrečné vyúčtování, je třeba své závazky náležitě sledovat.
„Ostražití by měli být spotřebitelé i v situaci, kdy odebírají energie po krachu svého původního dodavatele od přiděleného, takzvaného dodavatele poslední instance,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A doplňuje: „Tento dodavatel totiž ze zákona dodává energie po dobu maximálně půl roku, do té doby si musí spotřebitel sjednat novou smlouvu o dodávkách energií.“
K neoprávněnému odběru může také dojít, jestliže elektroměr či plynoměr chybně měří ve prospěch odběratele v důsledku poškození. Nezáleží přitom, zda poškození způsobil sám odběratel, nebo někdo jiný. Povinnost hlásit závady na měřicích zařízeních mu ukládá energetický zákon. Z něho také vyplývá, že za neoprávněný odběr způsobený poškozeným měřičem odpovídá bez ohledu na zavinění odběratel. Lze proto doporučit stav měřicího zařízení umístěného například na chodbě domu pravidelně kontrolovat a případné závady hlásit distributorovi.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva