„Zájemci o bydlení v zatím neexistujících výstavbách by si měli především ověřit, zda má projekt developera veškerou stavební dokumentaci,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. V případě Ekospolu došlo totiž ke zrušení rezervačních smluv proto, že společnost nakonec nezískala k výstavbě potřebná povolení. V době, kdy klienti čekali na výstavbu, se začala poměrně razantně zvyšovat cena nemovitostí na trhu. Což pro všechny, kterým byla zrušena rezervační smlouva, znamenalo významné zvýšení nákladů na pořízení bydlení. Někteří klienti Ekospolu se sice svých vymodlených bytů dočkali, jenže společnost jim je po zrušení původních rezervačních smluv nabídla za mnohem vyšší ceny.
„Bohužel je obtížné se proti podobnému jednání developerů právně bránit. Neoddiskutovatelným je v této situaci pouze nárok na vrácení rezervačního poplatku. Zklamaní klienti si většinou ale přejí také nahradit škodu za zmařenou investici, což je poměrně problematické. Muselo by se prokázat, že společnost jednala protiprávně. K tomu ale nestačí, že se klienti cítí být podvedeni slibem,“ vysvětluje Lukáš Zelený. Lepší je proto vsadit na vlastní obezřetnost, než následně hasit vzniklé problémy.
Kromě stavebního povolení je dobré si ověřit, zda má developer již vyřízený úvěr ve financující bance a zda opravdu vlastní pozemky, na nichž se má stavět. Aktuální výpis z listu vlastnictví získáte na katastru nemovitostí nebo na pobočce Czech POINTu. Dejte si zejména pozor, zda na nemovitosti neváznou žádná věcná břemena, zda není nemovitost zastavena nebo zda se ve výpisu nenachází poznámka o vydání exekučního příkazu k prodeji nemovitosti. “Vždy si také předem zjistěte, jestli osoba, se kterou podepisujete smlouvu, je oprávněna za společnost jednat. Tuto informaci snadno dohledáte v obchodním rejstříku,“ doplňuje Lukáš Zelený.
Pokud vám developer poskytne prostorovou vizualizaci bytu, chtějte také, ať vám dodá technický výkres s přesnými parametry jednotlivých místností. Při případné reklamaci tak můžete odkazovat na předsmluvní informace, které nesouhlasí s výsledným stavem. Nedostatky stavby můžete reklamovat do pěti let od zapsání vlastnického práva do katastru nemovitostí.
„Dobře si prostudujte také samotnou kupní smlouvu. Nejlépe uděláte, pokud necháte všechny dokumenty i právní stav nemovitosti prověřit advokátem. Sice si za jeho služby něco připlatíte, ale může vám to ušetřit mnohem více peněz,“ konstatuje Zelený.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva