Jméno Michala Smrže, majitele firmy MPI Group, zaznělo podle deníku během vyšetřování. Smrž schůzky s Adamsem nepopírá, ale tvrdí, že řešili jen obchodní záležitosti.
"S panem Adamsem jsem se v minulosti sešel několikrát a vždy jsem s ním jednal výhradně o možnostech naší spolupráce při vývozu tater a náhradních dílů k těmto vozidlům do našich exportních trhů," prohlásil Michal Smrž.
Dne 26.února 2008 se měl Smržův přítel Martin Barták setkat s představiteli Tatry Williamem Cabanissem a Duncanem Sellarsem na společenské akci na předměstí Washingtonu. A právě tady měl podle amerických manažerů tehdejší náměstek ministra obrany pronést svou korupční nabídku. Byla prý nápadně podobná předchozí nabídce od Smrže.
"Náměstek navrhoval, že za určitý obnos ve výši milionů (dolarů) by problémy s Pragou mohly být vyřešeny," popsal nabídku Sellars, šéf americké Tatry. Hned poté konverzace skončila.
"Bylo to nepřístojné, chcete-li použít slovo korupční, tak je to možné," dodal Sellars.
Komu měly být miliony určeny?
Klíčovou otázkou je, jakou roli v celém příběhu ve skutečnosti hrála společnost Praga. Pokud žádost o miliony skutečně byla vyřčena, komu měly být tyto peníze určeny?
Klíč k podivnému chování Bartáka i Smrže může podle MF Dnes být u samotného obchodu Tatry a Pragy.
Podle původních plánů měla Praga dodat převodovky a nápravy do všech 550 nákladních vozů, které Tatra dodávala státu. Pak se však obě společnosti rozešly ve zlém.
Rozkol řešili dva náměstci na obraně
Na jedné straně Jaroslav Kopřiva, kterého staré vedení Tatry ovlivňovalo přes lobbistu Pavla Stožka, jak MF Dnes zjistila z odposlechů vojenské tajné služby. Na druhé straně byl první náměstek Barták. I o jeho roli odposlechy z té doby vypovídají.
Nastala tedy situace, kdy na Tatru z jedné strany tlačil Barták společně s Pragou a za Tatru zase bojoval Kopřiva.
Tatra podle slov svých manažerů korupční nabídky odmítla a dál odmítala přibrat Pragu k byznysu. Skupiny, které Tatru žádaly o peníze, však o ně nechtěly přijít. Místo spolupráce s Tatrou proto ministerstvo obrany dalo Pragovce i Smržovi vydělat na jiných zakázkách - na obrněných vozech Dingo a Iveco.
Bartákovina a běsnej Topolánek
Další průběh prý bezděky poodkryl náměstek Kopřiva. Když totiž MF DNES letos sledovala jeho podivné vyjednávání o prodeji minometů, zaznamenala tajně jeho zajímavou větu:
"Ty dinga byla čistá bartákovina, ten Smrž na tom udělal majlant," říkal Kopřiva.
Michal Smrž na konci roku 2008 dodal ministerstvu obrany 15 obrněných vozů Dingo za půl miliardy korun. Ani Praga nezůstala zkrátka. Dostala zakázku na dodání 90 obrněných vozů Iveco za více než tři miliardy.
A Kopřiva opět glosoval: "To jsem sebral nápravu za 600 milionů Pragovce a z toho byl Topolánek úplně běsnej. Nakonec jsem je musel uklidnit těma ivecama." Všichni nakonec dostali velmi výhodné zakázky, a to bez výběrových řízení.
Společnost Praga, která je výhradním zástupcem Iveca v Česku, zakázku ovšem neplnila sama. Na obrněných vozech Iveco je kulometná věž značky Kongsberg.
Jak uvádí MF Dnes, jde o jednu z nejdražších, ale nutno říci, že i nejlepších, zbraňových stanic. Stojí prakticky stejně jako zbytek vozu. A do hry vstupuje další slavné jméno.
"Jejím dodavatelem je společnost Omnipol Richarda Hávy, který je zase velmi blízkým přítelem dnešního ministra financí Miroslava Kalouska. A právě u něj dnes působí jako náměstek Martin Barták. Od včerejška na neplacené dovolené," konstatuje MF Dnes.
Čtěte také:
-
Jako přihlouplý film, uvedla ČT kauzu Barták. A diskuse začala
-
Válka mezi Nečasem a Kalouskem. Místo granátů tiskové zprávy
-
Bojovník s korupcí: Barták hraje na jistotu, policie nemá šanci
-
více ke kauze ČTĚTE ZDE
Ilustrační foto: vlada.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ro