Eurokomisař Maroš Šefčovič: ČR patří k nejaktivnějším partnerům pro komunikaci s EK

03.02.2011 13:11

Projev na 13. schůzi PS PČR, dne 3.2.2011

Eurokomisař Maroš Šefčovič: ČR patří k nejaktivnějším partnerům pro komunikaci s EK

(hovoří slovensky) Děkuji vám velmi pěkně. Vážená paní předsedkyně, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, v prvé řadě bych chtěl velmi pěkně poděkovat za pozvání do Sněmovny a chtěl bych poděkovat i za to, že můžu vystoupit ve slovenském jazyku, neboť - jak jistě víte - jste jediný parlament, kromě toho slovenského, kde opravdu můžu vystupovat bez tlumočení, respektive přímo v mateřském jazyku. (Silný potlesk.)

Jsem velmi rád, že máte, jak jsem se doslechl, dnes velmi nabitý evropský program, a chci i proto využít příležitost, pohovořit si s vámi kvůli tomu, abych vysvětlil, jak velmi důležité je pro Evropskou komisi v Bruselu, mít velmi dobré spolupracující, kooperující spojence v národních parlamentech.

Proč to považujeme za mimořádně důležité? Už i z toho důvodu, že máme nový právní rámec, máme novou Lisabonskou smlouvu, kde národní parlamenty dostaly nové pravomoci, jako například kontrolovat to, co děláme v Bruselu z pohledu subsidiarity, to znamená, zda je vždy vhodně zvolena ta úroveň, na které se legislativa má uplatňovat. Má to být úroveň evropská, nebo si národní parlamenty, vy, česká sněmovna, myslíte, že spíš by se ta či ona problematika měla řešit na úrovni národní.

Máme velmi mnoho bodů, kde Evropská komise potřebuje komunikovat velmi intenzivně s národními parlamenty, ať je to problematika národních rozpočtů. Jak jistě víte, zahájili jsme v lednu takzvaný evropský semestr, kde chceme vytvořit prostor pro to, aby ministři financí členských zemí Evropské unie, aby evropští lídři měli možnost podívat se na parametry jednotlivých národních rozpočtu, zda opravdu splňují ta kritéria udržitelnosti, zda opravdu splňují kritéria, která jsou důležitá pro modernizaci jednotlivých národních a celkové evropské ekonomiky, nebo ne. Chceme, aby tato diskuse byla otevřená, aby tato diskuse byla odborná, abyste vy dostali informaci z jednání v Bruselu, jak jednotlivé národní rozpočty vidí ostatní ministři financí, jak je vidí Evropská komise, neboť věřím, že to bude pro vás jeden z velmi důležitých zdrojů informací, když vy budete posuzovat národní rozpočet České republiky.

Určitě potřebujeme intenzivní komunikaci s národními parlamenty, když půjde o diskusi o víceletém finančním rámci, o víceletém finančním rozpočtu Evropské unie.

Momentálně jsme v období, kdy máme 7leté finanční období pro Evropskou unii, v červnu přijde komise s novým návrhem na další víceletý rozpočet. Od toho samozřejmě bude velmi mnoho záviset, jak velký bude tento rozpočet, jak bude nastaven, které politiky se budou podporovat, jak silně se v něm odrazí kohezní politika pro jednotlivé členské země, jakým způsobem se budou moci využívat strukturální fondy do budoucna. To je stejně tak téma, které je určitě pro vás, jakož i pro Evropskou komisi velmi důležité.

Transpozice evropského práva je něco, čím se zabýváte pravidelně a kde chci velmi pěkně poděkovat za to, že Česká republika patří k těm novým členským zemím, které tuto zodpovědnost berou velmi vážně a kde ty transpoziční deficity patří k těm nejnižším.

Je to možné i tím, že vzhledem k velmi přísně nastavenému přístupovému procesu jsme museli právo harmonizovat velmi rychle, velmi organizovaně a tento přístup k evropskému právu nám zůstal. Jsem velmi rád, že i nadále to tak pokračuje, protože když máme harmonizované prostředí a když dodržujeme stejná pravidla na evropské úrovni, tak to vytváří stejné podmínky pro všechny, kteří se v něm pohybují.

Samozřejmě témat, kde Evropská komise s národními parlamenty musí diskutovat intenzívněji než doposud, je velmi mnoho. Ať už je to budoucnost ekonomického vývoje v rámci Evropské unie, ať jsou to otázky rozšiřování, ať jsou to otázky vnějších vztahů. A věřím, že i tím, jak jsme nastartovali tento proces a mechanismus subsidiarity i kontroly, toho určitě bude dosaženo a budeme spolu komunikovat intenzívněji než předtím.

Dopoledne jsem strávil rozhovory s vašimi kolegy v Senátu a musím říct, že Česká republika jako taková patří k nejaktivnějším partnerům pro komunikaci s Evropskou komisí. Ať jsou to usnesení a stanoviska ze Senátu nebo ze Sněmovny. A chci říct, že tyto poznatky, tyto pohledy z vaší strany jsou pro komisi velmi důležité. Je velmi potřebné, abychom věděli, jak vy vnímáte návrhy, které Evropské komise připravuje, jak vnímáte jejich potřebu pro Českou republiku a jaké připomínky resp. komentáře k nim máte. Umožňuje nám to zkvalitnit naši práci, umožňuje nám to lépe se připravit na samotný legislativní postup a doufám, že v tomto dialogu budeme pokračovat i v budoucnu.

Dovolte pár slov o největších prioritách, které budeme spolu sdílet v tomto období. Určitě všichni sledujete velmi živou diskusi na téma budoucnosti eurozóny, opatření, která se přijímají ke stabilitě v rámci eurozóny. Bude to jedno z témat, které bude diskutované i během nadcházejícího summitu, který proběhne tento týden. Předpokládám, že k výraznému posunu z hlediska stabilizace eurozóny a souboru opatření, který se bude přijímat, nastane v březnu.

Čeho všeho by se to mělo týkat. Myslím, že začátek roku nám přinesl i několik pozitivních zpráv, ať už jde o prodej dluhopisů Portugalska, až už jde o prodej dluhopisů Španělska, Itálie, ale i o první emisi dluhopisů, která vlastně byla vedena Klausem Reglingem z nové evropské stabilizační facilitace. Tam byl zájem o dluhopisy devětkrát větší, než byla aktuální nabídka. To znamená, že zájem investorů o dluhopisy v rámci Evropské unie roste, a věříme, že jsou to takové první známky, které by měly znamenat postupnou stabilizace situace na finančních trzích.

Je nám však velmi jasné, že k tomu, abychom konečně překonali krizi, abychom se mohli zaměřit na ty dlouhodobější plánované cíle, potřebujeme toho udělat ještě velmi mnoho. Pro vás určitě bude velmi důležité, velmi potřebné, abyste se podrobně seznámili s tím, jakým způsobem se bude připravovat v rámci České republiky národní reformní program. My jsme dostali zatím ze všech členských zemí první návrhy národních reformních orgánů, tzn. jaké strukturální reformy chtějí jednotlivé země udělat, v jakém spojení a propojení jsou na evropskou strategii EU 2020 a zda, když se všichni spojí dohromady, opravdu dosáhnou té evropské úrovně, na které jsme se dohodli. Musím říct, že zatím tomu tak není, a proto komise komunikuje s jednotlivými členskými zeměmi, aby je motivovala k trochu větší ambicióznosti, aby je motivovala k trochu větší přesnosti v tom, čeho chtějí v letošním roce jednotlivé členské země dosáhnout. Věříme, že do toho období, kdy se budou společně posuzovat, do dubna, se jednotlivé národní reformní programy zkvalitní, zlepší a že skutečně budou garantovat to, že to nové reformní úsilí, které je v rámci Evropské unie potřebné, bude i dosažené.

Je nám také velmi jasné, že musíme mnohem zodpovědněji přistupovat k tomu, jak hospodaříme s veřejnými financemi. Lekce, kterou Evropská unie zažila v uplynulém období, kdy skutečně dramatická situace v jedné členské zemi měla mimořádně negativní vliv na stav celé eurozóny a celé Evropské unie, se už nesmí v budoucnosti opakovat. Z tohoto důvodu přišla komise s návrhem na posílení paktu stability a růstu a také na posílení mechanismů, které budou moct jeho dodržování v budoucnosti vynucovat. Budete to určitě diskutovat i ve vašem Parlamentu a chtěl bych jenom zdůraznit, že hlavním motivem tohoto opatření je to, abychom se vyhnuli takovým překvapivým vývojům, jakým byla složitá situace v Řecku, Irsku, a abychom uměli takovýmto vývojovým tendencím zabránit hned na začátku.

Poslední téma, které bych chtěl připomenout, je jednotný trh. V roce 2012 budeme mít dvacáté výročí jednotného trhu, který nám vlastně vytvořil čtyři svobody. Umožňuje, že podnikatelé mohou svobodně působit na trhu celé Evropské unie. Podařilo se vytvořit trh, který má 500 mil. zákazníků, kteří jsou jedněmi z nejsolventnějších v celosvětovém měřítku. Přinesl obrovský ekonomický rozmach a vytvořil velmi mnoho pracovních příležitostí. Avšak vidíme po té několikaleté zkušenosti, že nadále mimořádně zaostává za svým potenciálem, nadále na jednotném trhu je velmi mnoho bariér, nadále je pro mnohé pracovníky velmi složité zaměstnat se v jiné členské zemi, nadále je pro malého podnikatele mimořádně komplikované podnikat i trochu dál, než v sousední zemi. Proto přicházíme se sérií opatření, která se jmenují Akt o jednotném trhu, která by měla být zaměřená na překonávání těchto bariér a která by měla vytvářet lepší možnosti k tomu, jak by se mohli pracovníci na jednotném trhu pohybovat, jak by mohli malí a střední podnikatelé působit i dále než jen v sousední zemi a jak bychom mohli využít potenciál, který nám tento jednotný trh nabízí. Jen takové předběžné propočty, co by to znamenalo, kdyby se nám podařilo vytvořit skutečně jednotný trh v oblasti energetiky, v oblasti výroby a nákupu elektrické energie, kdyby se nám podařilo vytvořit jednotný trh pro nabídku elektronických služeb, kdyby se nám podařilo odstranit bariéry, které máme na digitálním trhu jako takovém, tak jen ty velmi konzervativní odhady hovoří o stovkách miliard eur, o které by se posílila evropská ekonomika, kdybychom se těchto bariér zbavili.

Česká republika jako mnohé členské země až do tohoto období vlastně byla limitována různými přechodnými obdobími, které omezovaly pohyb pracovní síly po Evropské unii. Přechodné období končí, prostor se otevřel. Ale nadále na něm zůstane velmi mnoho bariér, protože v rámci Evropské unie máme 4 600 regulovaných profesí. Tzn., pokud jste z jedné z těchto profesí a chcete působit v jiné členské zemi, musíte splnit velmi mnoho administrativních úkonů, abyste se skutečně mohli o toto místo ucházet. Toto je takový konkrétní příklad, kde musíme společným úsilím tyto administrativní bariéry překonat, zrušit a vytvořit skutečně společný trh, který určitě znovu povede k tomu, že pracovních příležitostí v Evropě bude víc.

Pokud mi dovolíte, paní předsedkyně, vím, že váš program je mimořádně nabitý, proto jen posledních pár slov ohledně pracovního programu komise, který je zaměřený na pět nejdůležitějších výzev, které stojí před námi: Překonat krizi, nastartovat ekonomiku, vytvořit společný prostor svobody, spravedlnosti a bezpečnosti, připravit nový moderní rozpočtový rámec, který na komisi přijde v červnu, a samozřejmě využít fakt, že jsme založili evropskou zahraniční službu k tomu, aby hlas Evropy na tom světovém pódiu zazníval hlasitěji a hlavně koordinovaněji. Evropská komise se snaží být v tom, co připravuje, co nejtransparentnější a co nejpředvídatelnější, takže každý pracovní plán Evropské komise bude velmi přesně rozpracovaný.

Více:
Nečas, kníže a Klaus ladili noty na Brusel

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bartoš: Nebojte, plastová občanka bude vždy platit dál až do zániku vesmíru

6:16 Ministr Bartoš: Nebojte, plastová občanka bude vždy platit dál až do zániku vesmíru

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k digitalizaci.