Výsledky vyšetřování pádu vojenského ruského letounu Tu-154B-2, ke kterému došlo 25. prosince loňského roku, poukazují na to, že příčinou letecké katastrofy byla chyba pilota. O jaké konkrétní pochybení se jednalo, ovšem expertní tým neinformuje. „Problém je v tom, že palubní zapisovač letadla byl v podstatě kotoučovým magnetofonem, modelu z 80. let. Aby se z něj získala plnohodnotná informace, k tomu dnes již nezůstalo ani zařízení, ani specialisté,“ uvádí doslova Kommersant.
Podle ruského serveru Kommersant plány vojenských leteckých expertů na zveřejnění výsledků vyšetřování katastrofy musely být několikráte odloženy.
Původně se počítalo s tím, že hned po Novém roce se tým expertů zabývající se vyšetřováním příčin katastrofy dostaví do kanceláře ministra obrany Ruské federace Sergeje Šojgua a bude jej informovat o předběžných výsledcích vyšetřování.
Ministr obrany Šojgu měl za úkol obdrženou informaci předat vedení ruské vlády a stejně tak i novinářům. Brzy se ovšem ukázalo, že ruský ministr obrany žádnou informací, o kterou by se mohl podělit s ostatními, nedisponoval. Setkání tak tedy muselo být odloženo, nejprve o týden a poté ještě dvakrát. Přitom konkrétní datum setkání mezi členy vyšetřovací komise a ruským ministrem obrany doposud stanoveno nebylo.
Podle jednoho z informátorů ruského deníku Kommersant spočívá problém v tom, že experti z výzkumného centra ministerstva obrany RF „zapomněli, jak s postarší technikou, kterou letoun disponoval, pracovat“.
„Veškeré technické parametry posledního letu Tu-154, který byl sestrojen v roce 1983, byly zaneseny na analogový přístroj podobný těm, které se používaly na konci minulého století,“ uvádí deník Kommersant.
Přístroj byl údajně po katastrofě v relativně dobrém stavu a vojenským expertům se z něj rychle podařilo přečíst klíčové údaje o směru letu a výsledcích „korektivních opatření“ pilota. Podrobnější analýza dat provedena ovšem nebyla, což je dáno tím, že pro provedení takového úkolu výzkumné centrum ruského ministerstva obrany „nedisponuje ani potřebnou technikou, ani personálem“.
Z tohoto důvodu se ruské ministerstvo obrany muselo obrátit na civilní specialisty z Mezivládní letecké komise, která se zabývá vyšetřováním příčin pádů civilních letadel.
Členové komise uvedli, že „všechny systémy letounu Tu-154B-2 fungovaly až do jeho kontaktu s vodou. Tímto byla vyloučena verze o teroristickém útoku, stejně jako o sestřelení letounu raketou typu země–vzduch.
Jediným možným vysvětlením pádu letounu je tak prý chyba pilota. Podrobnosti jsou ovšem zatím neznámé.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: fib