Putna si jako podklad pro svoje „kázaní“ vzal knihu proroka Jeremiáše, kterou charakterizoval jako knihu o ohrožení, hroucení dosavadních jistot či knihu úzkosti. „Úzkosti, kterou zažívá obležený Jeruzalém, i úzkosti, kterou zažívá sám prorok. Zažívá ji, protože musí říkat národu hrozné věci; a protože národ mu nevěří,“ vysvětloval.
Moment, kdy Jeremiáš křičí do tváře svého národa výroky o nadcházející pohromě a nikdo mu nevěří, se dle Putny objevil v historii lidského rodu nejednou. „Znovu a znovu v dějinách upadají říše, jsou dobývána města, elity národů jsou pobíjeny či odvlékány do zajetí, mrtvoly těch obyčejných nikdo ani nepočítá, a přitom se náboženský establishment zabývá jen sám sebou, svými tradicemi a svou společenskou prestiží – a tomu, kdo volá: Běda!, se nadává, že ruší pořádek a dělá zbytečné problémy, ba vůbec, že je trapná hysterka,“ proklamoval historik.
Kdekdo se cítí být prorokem
Podobně jako kdysi prorok Jeremiáš, i my máme nyní dle Putny pocit, že jsme ohroženi zvnějšku. Na rozdíl od situace Jeremiášova Jeruzaléma ovšem prý necítíme nedostatek Jeremiášů. Právě naopak. Kdekdo jakoby chtěl být tím pravým Jeremiášem dnešní doby.
Historik poukazuje na to, že někdo vidí nebezpečí v islámu, další zase považuje za nebezpečný současný autoritářský ruský režim, který nás „ohrožuje prolhanou propagandou a tichým přebíráním moci před našima očima“. „A ještě jiní nebo titíž volají: „Běda,“ protože hřích naší doby je stejný jako hřích doby Jeremiášovy, je to utlačování vdov, sirotků a bezdomovců. Bezdomovců – v jiných překladech: přistěhovalců, zkrátka uprchlíků,“ vypočítal Putna před čím vším dnešní prorokové varují.
Proroci a lžiproroci
Ve svém „kázání“ Putna kriticky podotkl, že se najednou mnozí dovolávají křesťanských tradic. Jenomže, co to jsou ty křesťanské tradice? Dle Putny bychom neměli zapomínat na to, že do křesťanské historie patří i křižáctví či inkvizice, a tak bychom měli uvažovat nad tím, které z křesťanských tradic je dnes možno následovat a za které bychom se naopak měli stydět.
„Co a koho je tedy možno následovat? Jeremiášovský postoj, jeremiášovský styl řeči, ještě není zárukou, že ten, kdo se jeremiášovsky staví a kdo jeremiášovsky mluví, skutečně je Jeremiášem dnešní doby. Jako za časů Jeremiáše byli proroci a lžiproroci, jsou dnes Jeremiášové a Lžijeremiášové,“ upozornil Putna.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: luš