Hned v úvodu zdůraznil, že dnes nikdo neví, zda učitelé 1. listopadu dostanou přidáno, a když, tak kolik. „Ono se to v podstatě děje každý rok, zodpovědní lidé se tváří překvapeně, ale ty peníze se zatím nenašly,“ podotkl host.
Jako ekonom by nechtěl odbory nabádat, aby více bojovaly za platy učitelů, ale je jednoznačně přesvědčen, že za posledních deset let školské odbory moc nahlas neprotestovaly. Zásadní problém českého školství podle jeho názoru tkví v tom, že není nastaven nějaký mechanismus pravidelného zvyšování platů ve školství. Jen čas od času se vede řeč o tom, že se jednorázově platy navýší. Nejvíc by učitelům pomohlo, kdyby politici schválili jasný mechanismus, podle něhož by se platy kantorů pravidelně navyšovaly.
Čeští učitelé jsou přitom ve srovnání se svými kolegy z dalších zemí EU placeni velmi špatně. Pokud by došlo k požadovanému patnáctiprocentnímu navýšení platů, čeští učitelé prý možná předeženou své slovenské kolegy, ale pořád na tom nebudou dobře. Mladí lidé jsou si toho prý velmi dobře vědomi a nehrnou se pracovat do školství. Proto nám schází stále více učitelů.
Kdyby bylo učitelství jen o platu, ve školství už nepracuje nikdo, pravil ekonom
Münich také varoval, že problémy českého školství nejsou zakopány jen v platech. „Nebylo by od věci zlepšit proces vzdělávání nových učitelů na pedagogických fakultách, umožnit jim také další vzdělávání během zaměstnání. Učitel musí cítit, že to je k něčemu,“ varoval v souvislosti s tím host. Nakonec by si prý čeští učitelé zasloužili menší byrokratickou zátěž.
Kdyby se tyhle problémy podařilo odbourat, ve školství by se asi objevilo víc lidí. I dnes jsou ve společnosti lidé, kteří mají chuť učit nízkým platům navzdory. „Kdyby to bylo jen o platech, tak už dnes ve školství nikdo nepracuje,“ upozornil Münich.
Ocenil proto, že většina stran v předvolebních programech slibuje vyšší platy pracovníkům ve školství. Má to ale háček. Politické strany už neříkají, kde na to vezmou. Kdyby byl Münich učitelem, slibům politiků by raději nevěřil, dokud nebude jasné, kde se vezmou další peníze.
Jednou z cest, jak získat více peněz ve školství, by bylo zkrátit základní školní docházku z devíti let zpátky na osm.
Nakonec se vyjádřil k inkluzi. „Jako občan ji považuji za důležitou věc, kterou jsme jako společnost povinni udělat. Že to něco stojí, je samozřejmé a ta společnost by na to ty peníze najít měla. A byla by škoda nezvyšovat platy učitelů s poukazem na inkluzi,“ upozornil.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp