Projekt Bílá hora 2014 začal v září a jeho organizátoři jím chtěli oživit debatu o významu bitvy na Bílé hoře, která patří k nejrozporuplněji vnímaným událostem českých dějin. Ústředním bodem je umělecká intervence spočívající v dočasné úpravě hrobu padlých v bitvě. Hrob je dnes právě v poutním areálu Panny Marie Vítězné. Úprava hrobu, kde spočívají padlí z obou stran konfliktu, je dílem architekta Norberta Schmidta, malíře Patrika Hábla a hudebního skladatele Michala Rataje. Má podobu 42 dlaždic položených v zahradě kláštera, na nichž jsou znázorněny siluety padlých.
Nevelká bitva z počátku třicetileté války kontrastuje s obrovskými důsledky, které měla pro dějiny českých zemí. V národní paměti je počátkem doby temna a romantickou představu o porážce národa, který čekal několik staletí na svou svobodu, si ve školách osvojovalo několik generací žáků. Projekt Bílá hora 2014 chtěl oživovat otázky po tom, kdo jsou vítězové bitvy, a kdo jsou její poražení, zda jsou Češi národem Husovým nebo zda Bílá hora znamenala germanizaci českých zemí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk