Děkuji vám za pozvání jak na Mezinárodní hospodářské forum do Petrohradu, tak i na Valdajský diskuní klub. Slíbil jsem již v minulosti několikrát, že přijedu na Valdaj, ale slib jsem nesplnil. Doufám, že má přítomnost dnes zde bude považována alespoň za malou náhradu.
Byl jsem poněkud překvapen/udiven názvem setkání, a rovněž formulacemi na úvodním letáku, který jsme, my, řečníci dostali předem. Nejsem schopen, ani profesně dostatečně vybaven, ani nemám dostatečný zájem diskutovat o věcech jako je globální či světový systém, Euroasie, severní hemisféra a nebo nové strategie pro 21. století.
Také nerozumím formulacím jako „dirigismus nesplnil očekávání, přičemž liberalismus se není schopen vyrovnat se změnami“. Co přesně organizátoři myslí dirigismem? Je to nový název pro komunismus? A čí očekávání se nenaplnila? Moje nikoli.
Je také možné nebo smysluplné tvrdit, že liberalismus – což je doktrína – není s to se vyrovnat s naší současnou realitou? Byl liberalismus vyzkoušen? Kde a kdy? Je ten extrémně etatistický model součaného Západního světa – s jeho nepopiratelně se smršťující se svobodou, se zvětšující se manipulací lidským myšlením, se svou vládní nadměrnou regulací, s neproduktivním paternalismem, s politickou korektností a se svou iracionální doktrinou globálního oteplování projevem liberalismu? Pro mne je spíše projevem socialismu, něčeho, co jsme před 25 lety, kdy padl komunismus, nečekali.
Jsme svědky nové éry konfrontace mezi Západem a Východem, zvláště mezi Západem a Ruskem. Je to frustrující především pro nás, kteří jsme byli nuceni strávit tak dlouhou dobu na Východě, jakožto součásti Sovětského impéria. Po 4 dlouhá desetiletí jsme žili v rozděleném světě a zaplatili za to vysokou cenu. Nechceme opakovat podobnou nebo stejnou zkušenost znovu, ačkoli bychom tentokrát jako členové NATO a EU byli na druhé straně.
Moment naší sametové revoluce (která byla něčím jiným než tolik problematické „barevné revoluce současnosti) byl pln slibů. Byla to doba naděje a optimismu. Někteří myslitelé ji dokonce prohlásili dobou konce historie.
CELÝ TEXT V ANGLICKÉM ORIGINÁLE ZDE
Ten nepřišel. Historie je opět v pohybu. V naší části světa jsme se zbavili komunismu a místo něj jsme dostali evropský socialismus. Je to pro nás zklamání. Chtěli jsme něco jiného. Současný evropský ekonomický systém má velmi daleko k svobodnému tržnímu hospodářství. Parlamentní systém EU není dobrým příkladem pluralitní parlamentní demokracie, ale je vtělením postdemokracie (obvykle se o tom mluví jako o demokratickém deficitu, což je politicky korektně zmírněný výraz). Suverenita států se ztrácí v panevropských institucích atd.
Ve světovém měřítku jsme svědky nových konfliktů, stavby nových hranic, opon a zdí. Považovali jsme rámec, který George Orwell rozvinul ve slavném 1984, za fikci, za varování, za budíček, za dystopii, ale blížíme se k jeho imaginárnímu světu v naší evropské realitě těchto dnů velmi rychle.
Frustrují mne přežívající předsudky z doby studené války a nepřijetí reality po 1989 v naší části světa. Neměli bychom už bojovat, válčit ve starých, již nerelevantních válkách. Neměli bychom přijímat interpretaci současného, umělého, nikoli autenticky se vyvinuvšího, konfliktu mezi Západem a Ruskem jako (že jde o) konfrontaci dvou od základu odlišných politických, socioekonomických a kulturních (ne-li dokonce náboženských) systémů, jako tomu bývalo v éře Sovětského svazu.
Bylo by tragickou chybou nyní vytlačit Rusko z Evropy. Rusko si zaslouží mít šanci definovat svoji novou historii, nalézt si vlastní cestu a být aktivním hráčem na mezinárodní scéně. Tragickou situaci na Ukrajině považuji za ukrajinský domácí problém, ne ukrajinsko-ruský problém, ani problém mezi Západem a Ruskem.
Jsem frustrován z vývoje na Středním východě a v severní Africe. Tento region byl vždy považován za doutnající kotel se střelným prachem, ale nyní se cosi změnilo. Ve vakuu, které se vytvořilo s koncem komunismu se začal islám, dominantní nábožentví této oblasti, více a více používat (či zneužívat) k realizaci dlouho trvajících univerzalistických a expanzionistických ambicí nezanedbatelné části arabské společnosti, jejích elit, jejích extrémistů (politiků bych řekl, že míní; pozn.překl), jejích politických aktivistů.
Je to pro nás všechny opravdovým nebepečím – ale jako vždycky – neměli bychom zapomenout zmínit i druhou stranu mince. Destabilizace, chaos a rozvrat v zemích jako Afghánistán, Irák, Lybie a Sýrie nespadl z nebe. Tyto zkrachovalé státy jsou produktem neúspěšných válek, pochybných revolucí a domácích vření (zmatků), často zahájených, či aspoň podporovaných Západním světem.
Nemělo by se zapomenout, že podstatná/důležitá část současných světových problémů je spojena se situací na Západě, se stavem Západu, s jeho postupnou ztrátou identity, s jeho kulturním a civilizačním zánikem a hospodářskou stagnací. Zde bychom měli hledat klíč k řešení aktuálních světových problémů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Klaus