O tom, co se v Praze chystá ohledně pravidel reklamy na sloupech veřejného osvětlení, naše redakce informovala už na začátku srpna. V té souvislosti jsme rovněž přinesli náhled tisku číslo 22773, který se těmito faktory zabýval. Při jeho bližším prozkoumání je patrné, že Rada hlavního města Prahy ukládá náměstkyni primátorky Kolínské (SZ), aby informovala jednotlivé odbory a organizace, kterých se možné změny týkají. A tatáž Rada v čele s Adrianou Krnáčovou dále požaduje, aby se v rámci pracovní skupiny k regulaci reklamy našlo řešení. Potud fakta.
ParlamentníListy.cz následně získaly dopis, který 11. 8. letošního roku adresovalo hned sedm provozovatelů venkovní reklamy pražské primátorce. V textu například zmiňují, že „návrh výše zmíněných pravidel obsažených v tisku 22773 je zpracován naprosto neodborně, bez elementární znalosti problematiky a hlavně zcela netransparentně. Zejména se jedná o to, že pravidla připouští formáty a jejich umístění na lampách pouze takové, že jejich vzájemnou kombinaci v současné době splňuje pouze několik procent aktuálních nosičů". Mezi podepsanými jsou zástupci společností Eltodo, Bulldog reklama či Erflex. Podepsán je rovněž prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas.
Primátorka Krnáčová na dopis reagovala schůzkou, respektive pozvánkou "na setkání se stěžovateli ve věci regulace reklamy". Jednání se uskutečnilo 20. září v salonku primátorky a dostavily se na něj všechny strany. Jak ze soukromé sféry, tak i z magistrátu. Politici, úředníci, poradci i byznysmeni. A právě na tomto jednání, z něhož nelze najít oficiální výstup, měla padnout klíčová věta, kolem níž se celý problém točí. „Proč to řešíte, když od ledna 2017 budou lampy a světla spravovat v TCP a tím pádem i reklamy na nich," měla podle tří našich zdrojů konstatovat primátorka Krnáčová. Ona sama však autenticitu této věty odmítla v rozhovoru na konci článku.
Často skloňovaný tisk:
- celý ke stažení ZDE
A nyní příběh jako z amerického akčního filmu. ParlamentníListy.cz měly, jak jsme výše uvedli, možnost hovořit s jednotlivými provozovateli venkovní reklamy, stejně jako s vybranou skupinou zastupitelů pražského magistrátu, mezi nimiž byli i dva radní. Princip pozoruhodného byznysu je snadný. Městská společnost TCP (TRADE CENTRE PRAHA a.s) je garantem výkonu správy a zajištění obchodního využití vybraných nemovitostí ve vlastnictví hlavního města Prahy. Jedná se převážně o nemovitosti se specifickým charakterem užitkových ploch. O veřejném osvětlení, které by tato společnost měla náhle za desítky (ne-li stovky) milionů provozovat a rozvíjet, není nikde ani slovo. O outdoorové reklamě taktéž ne.
Jeden z magistrátních politiků, poznamenejme, že koaličních, o těchto krocích pochybuje. „Že by si to Plavec dovolil, o tom dost pochybuju, vždyť na to nemají lidi," prorokoval na adresu ředitele TCP nejmenovaný politik. Tuto společnost redakce oslovila opakovaně. A to jak na obecné emaily, tak i na konkrétní zástupce. Marně. Navzdory mnoha urgencím nebyli schopní "úředníci" z TCP odpovědět.
A tak jsme se zeptali přímých aktérů jednání a konkrétních zástupců města, jak to s údajným přesunem velkého byznysu bude. „Nemohu potvrdit, že ta věta zazněla přímo z úst paní primátorky, to si nevybavuji. Také nemohu potvrdit přesné znění, pouze to, že zazněla věta v tomto smyslu," sdělil redakci zástupce společnosti Vesna Liberec. „Uvedená formulace se nám jeví jako předčasná, neboť informaci o novém správci chápeme jako neoficiální, dosud nikoli právoplatně schválenou, a tudíž předběžnou. Jak se nám jeví, problémů okolo nového uspořádání reklamy a naváděcích systémů na sloupech veřejného osvětlení v Praze je k řešení aktuálně celá řada," doplnil ještě Petr Vostrý.
„Mohu Vám potvrdit, že zástupci společnosti ELTODO se uvedeného jednání zúčastnili. Na předmětném jednání byla velikost reklamních nosičů řešena, diskuze na toto téma je však stále otevřená. Věříme tedy, že ze strany zadavatele nebude snaha zvýhodnit jednoho dodavatele. Na jednání dále zaznělo, že společnost Trade Centre Praha – TCP a.s. by měla, jako budoucí správce veřejného osvětlení v hlavním městě, spravovat od 1. 1. 2017 také reklamu na stožárech veřejného osvětlení," potvrdil naše zjištění výkonný ředitel odboru obchodu a marketingu Eltoda Marat Saber.
„Společnost pro zastupování MHMP je prý opravdu definitivně vybraná, ale dál nic. Tedy neví se, jak bude fungovat rezervační systém – bez kterého nelze tuto reklamu provozovat, zavedení systému je ale otázka měsíců – tedy od 1.1. to pravděpodobně nestihnou," doplnila Jana Eisenreichová z reklamní agentury AgE. Těmi, kteří podepsali dopis, ale neodpověděli nám na opakované dotazy, byli zástupci společností Erflex, BULLDOG REKLAMA a ANDY.
Stejně mlčel i předseda dozorčí rady TRADE CENTRE PRAHA a pražský radní Radek Lacko (ANO). „Jako řadový pracovník společnosti TRADE CENTRE PRAHA a.s. nemám oprávnění v této věci cokoli sdělovat. A v podstatě nemám o tomto ani žádné informace. Obraťte se na sekretariát společnosti email@tcp-as.cz," uvedl Jan Mareš. Dodejme, že "řadový" pracovník, za jakého se považuje, spíše není. Jde o zástupce TOP 09 a v dané společnosti je už přes čtyři roky místopředseda představenstva.
Další oslovený zástupce Babišova hnutí, radní pro majetek Karel Grabein Procházka, byl po třech urgencích konkrétnější. „Majetková komise na počátku letošního roku doporučila, aby smlouvy na reklamu na veřejném osvětlení uzavírala v budoucnu TCP a.s. Tato varianta je možná,“ sdělil na náš přímý dotaz.
Na to, kdo vlastně bude spravovat stamilionový obchod s veřejným osvětlením, stejně jako reklamní plochy na nich, si tak budeme muset počkat. Žádný z námi oslovených politiků totiž nemá jasno v tom, kdy se má konkrétní rozhodnutí učinit a zdali ho společnost TCP bude schopná realizovat. Vzhledem k tomu, jak se tato firma potýkala s "přetěžkými" dotazy novinářů, závěry raději nedomýšlíme.
Rozhovor s Adrianou Krnáčovou:
Paní primátorko, platí, že diskuze o velikosti reklamních nosičů na sloupech je ještě stále otevřená?
Ano, určitě o tom ještě chceme diskutovat, to byl ostatně také důvod, proč jsme to jednání svolali. Nechceme diktovat něco, co bude všechny znevýhodňovat. Musíme najít takové řešení, které nebude bránit těm společnostem v podnikání, ale na druhé straně se výrazně zvýší estetično v ulicích. Jediné, na čem trváme, je nulová tolerance v pražské památkové rezervaci. Ta by měla být bez reklam na sloupech.
Na setkání, o kterém čtenáře informujeme, údajně zazněla věta, že není třeba aktuálně cokoliv řešit, neboť od 1. 1. 2017 je již vybrán nový správce veřejného osvětlení, jedná se o společnost Trade Centre Praha – TCP a.s. Rádi bychom se tedy zeptali, zdali je toto pravdivé a v případě, že ano, chtěli bychom Vás poprosit o informace, kdy k takovému rozhodnutí došlo. Zda existuje nějaké výběrové řízení, případně zda se něco podobného projednávalo na Radě?
Určitě nezazněla žádná definitiva. V tuto chvíli je to jedna z variant, ale jak již jsem řekla, konečné stanovisko to zatím není. Taková věc by se vždy musela projednat na Radě hlavního města Prahy. Návrh s TCP je jen jedno z mnoha možných řešení. Samozřejmě, že bude probíhat otevřená veřejná soutěž, která bude mít dvě kritéria. Rozměry reklamního nosiče a výši ceny, kterou zájemce o prostor na sloupu městu nabídne.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový