Když si poslechnete záznam Radiožurnálu, kde v pondělí kardinál Dominik Duka reagoval na redaktorku Českého rozhlasu v souvislosti s budovami na Pražském hradě, které chce církev v rámci církevních restitucí, co vás napadne?
Jako autorka divadelních a rozhlasových her bych k dialogům této postavy napsala do závorky poznámku pro představitele role kardinála: Po počátečních větách přechází do zrychleného tempa, které zakrývá nelogický obsah sdělení. Závěrečné útočné výkřiky gradují do hysterie.
Souhlasíte s tím, že by měl být Pražský hrad vyňat z působnosti zákona o církevních restitucích?
Začátkem října jsem společně se zástupci občanských iniciativ předala Rusnokově vládě návrh na zákonné opatření, které by pozastavilo účinnost zákona o tzv. církevních restitucích. Premiér náš návrh zamítl. Nicméně jsme uvítali nedávnou snahu ministra vnitra na jiné zákonné opatření, které by novelizovalo zmíněný nemravný zákon alespoň o paragraf, jímž by památkově chráněná oblast Pražského hradu byla z nároků katolické církve vyjmuta. Tento paragraf by byl zcela legitimní, neboť má oporu v zákonu č. 135/1991 Sb., podepsaném Havlem, Dubčekem a Čalfou, který ponechává beze změn platnost zákona (154/155 Sb.) o chráněné oblasti Pražského hradu. Už při sporu o vlastnictví korunovační katedrály bral Nejvyšší soud (kromě jiných zdůvodnění) tuto skutečnost v úvahu, když rozhodl, že katedrála patří českému státu.
Jak se díváte na prohlášení církví o výměně budov v areálu Pražského hradu? Mně třeba jsou značně nesrozumitelné...
Značně nesrozumitelné návrhy katolických hodnostářů na výměnu některých nárokovaných budov v areálu Hradu za jiné mi připomínají pohádku o tom, jak dědeček měnil, až vyměnil. Ráno odešel s krávou na trh a večer se vracel k čekající babičce s jehlou. I tu však cestou ztratil... Ta pohádka mi vždycky připadala k dědečkovi hanebně krutá, protože fandila fikaným překupníkům. Tím nechci tvrdit, že kardinál Duka je senilní dědeček. Ovšem pod jeho vedením a předchozím vedením Miroslava Vlka se počáteční étos katolické církve, který vytvořil kardinál Tomášek, když v listopadu 1989 v katedrále slavnostně prohlásil, že katolická církev je na straně národa, změnil v nezakryté pohrdání tímto národem, jeho historií a nakonec i v pohrdání občany, které Dominik Duka nazval lůzou.
V porovnání s projevy papeže Františka, který působí jako reformátor a hlásá, že církev má být chudá a sloužit chudým, působí hamižnost českých katolických hodnostářů jako facka věřícím. Z hlediska vyššího principu mravního je však spravedlivé, že tento konflikt kulminuje právě před volbami a dává jim tak dosud chybějící stěžejní téma. Občané, kteří váhají, komu dát hlas, si jistě dokážou vzpomenout, kteří političtí handlíři se podíleli na schválení nemravného zákona o daru církvím a kteří tomu naopak chtěli zabránit. Nedomnívám se, že je to rozhodování takzvaně s křížkem po funuse, protože každý zákon může budoucí politická reprezentace změnit. Dokonce i zrušit, pokud o tom rozhodneme my občané v referendu. Hysterie kardinála Duky vyvěrá z těchto obav. Jeho podrážděný křik šířící se z přenosového vozu Českého rozhlasu mi evokoval představu, že kardinál sedí na jehlách, zatímco tu darovanou krávu, kterou chtěl vyhandlovat za telata, si lůza odvádí na své pastviny...
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Olga Böhmová