Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila společnosti Seznam.cz TV čtyři licence k provozování televizního vysílání. „To je zpráva, kterou bychom neměli přehlédnout. Na jedné straně je to standardní zpráva, protože Rada podle zákona uděluje licence víceméně nárokově. Stačí, když žadatel prokáže technickou, finanční a programovou připravenost na vysílání, což společnost prokazuje už delší dobu na internetu. Zajímavá je na zprávě skutečnost, kterou pozná na první pohled každý, když se na televizi Seznam.cz TV podívá. Nastěhovali se tam novináři z různých médií, počínaje Hospodářskými novinami a konče Českým rozhlasem. Vidíme tam jména jako Šídlo, Slonková, Kubík, Kalenská, tedy lidi, které dlouhodobě vnímáme v kontextu české žurnalistiky a kteří mají zvuk ve smyslu, že víme, co se od nich dá čekat a jak v minulosti působili,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Každý ale může mít na jejich působení v médiích různý názor. „Podle mě většina z těch, co jsem jmenoval, možná všichni, mají jednu velmi problematickou vlastnost, kterou většina kritiků považuje u novinářů za vadnou. A to je, že často zaměňují skutečnost za své přání, doplňují zprávu nebo informaci o komentář, což je poněkud nepřípustné. Nestydí se ani zveřejňovat jenom částečné informace. To jsme viděli, abych byl konkrétní a neosočil někoho z něčeho, co je nepravda, na semináři o České televizi, který proběhl v dubnu v Senátu pod patronací pana senátora Veleby. Televize Seznam.cz ho celý natáčela. Do zveřejněného záznamu zařadila příspěvky všech, kteří mluvili spíš o zákonném rámci nebo o filozofičtějších stránkách ve věci televize, ale ne příspěvek pana inženýra Žádníka, který se jí vůbec nehodil do krámu,“ upozorňuje mediální analytik.
Novinařina není o tom vybrat z reality jen to, co se hodí
Nezařazený příspěvek se věnoval ekonomice České televize. „Ekonom Žádník ji rozebral způsobem velice lakonickým a jednoduchým a vyšla mu z toho velice varovná fakta o hospodaření České televize. Tahle přednáška se jako jediná ze semináře do záznamu Seznamu.cz TV nedostala. Když jsem si potom korespondoval s panem Šídlem jako redaktorem a snažil jsem se mu vysvětlit, že takhle se žurnalistika nedělá, že z reality vezme jen tu část, která mu vyhovuje, a tu, co mu nevyhovuje, nechá stranou, a pokud možno ji zamlčí, tak mi napsal do mailu něco v tom smyslu, že nevím nic o televizním vysílání a tak ať mlčím a nepletu se do toho. Zhruba takhle to vyznělo, možná to bylo jinými slovy, nikoli však jemnějšími. A také že se může vloudit technická chybička,“ cituje Petr Žantovský z odpovědi, které se mu dostalo.
Pikantní bylo, že se technická chybička vloudila právě tehdy, když šlo o jediný příspěvek, který byl naprosto faktický a argumentačně podepřený oprávněnou kritikou k předmětu konference, tedy k České televizi. „Tohle považuji za typický příklad toho, jak se na Seznamu.cz TV dělá cenzura. Asi bychom si měli v příštích týdnech dát větší pozor a věnovat pozornost tomu, jak budou vysílat terestricky, což bylo zřejmé už dlouho, protože měli vyblokovaná místa na multiplexu. Ale nerozumím jedné věci. To musí být velice drahý projekt. Nejenom nakoupit novináře, kteří byli v jiných působištích dobře placeni, tedy je přeplatit, to je možná ta nejmenší součást nákladů. Velké náklady budou mít s marketingem, s PR, samozřejmě technologické náklady nejen na techniku vybavení samotného vysílání, ale přenos přes multiplexy také není zadarmo,“ poukazuje mediální odborník.
Štědré investice do projektu, který musí být zcela jistě prodělečný
Naopak snaha dostat signál k televiznímu divákovi jinudy než přes internet je velmi nákladná a bývá to často jedna z největších položek. „Mě by opravdu zajímalo, z jakého důvodu tenhle projekt vznikl. Zjevně jako vlivotvorný či nátlakotvorný. Dlouhá léta na vyhledávači Seznam vyběhly jako první informační zdroj Novinky, což působilo, že Právo, které je partnerem Novinek, je zvýhodněno oproti jiným deníkům nebo jejich internetovým verzím, protože měly prostřednictvím vyhledávače mnohem větší čtenost než kdokoli jiný. Ale Novinkám budiž vzdána čest, že se snaží o velmi vyvážený obsah a najdou se tam názory z jedné i z druhé strany i poměrně seriózní zpravodajství. Je to kvalitní médium, které by se mohlo dávat za vzor většině ostatních. Ale najednou nad tím o patro výš vyroste fenomén, který se jmenuje Seznam Zprávy a který je namnoze obsahově úplně jiný a o něčem jiném, než jsou Novinky,“ podotýká Petr Žantovský.
Každý si musel nutně položit otázku, proč k tomu došlo. „Nu brzy bylo jasno, protože začala přidružená televizní výroba na internetu a teď tedy i v terestrickém vysílání. Je třeba se velmi pozorně dívat, kdo, jak a co tam říká, protože z toho určitě pochopíme také mnoho souvislostí o zájmech, které za tím televizním vysíláním budou. Někdo to musel štědře zainvestovat. Už to je zajímavé, že někdo investuje poměrně velké peníze do tak rozsáhlého projektu, který je zcela jistě prodělečný. Zpravodajství samo o sobě je vždy drahé a navíc ještě televizní. S navěšenou reklamou, protože Seznam má miliony obchodních smluv, se to dá nějak kombinovat, to si umím představit, nicméně pochybuji, že by zpravodajská televize tohoto typu byla sama o sobě výdělečná. Viděli jsme na televizi Z1, což byl jeden z prvních šesti držitelů digitální licence, že to bez velkých investic není dlouhodobě ekonomicky udržitelné,“ připomíná mediální analytik.
EXKLUZIVNÍ VIDEO: Václav Klaus si to vyřídil s Babišem, celou ODS, ČSSD a s Kalouskem
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník