Jiří Kalát: I 70 let po válce je holocaust dobré PR

04.02.2015 17:17 | Zprávy

Superholocaust. Nikdo neví, co to přesně je, ale mediálním prostorem to letí. Vyhlazení Židů během druhé světové války mělo být totální, a tak je jen těžké si představit, jak k tomuto hrůznému činu připojit ještě „super“. Miloš Zeman opět ukázal že použitím slova od „h“ se dá přilákat pozornost, přestože sdělení samo může být nesmyslem.

Jiří Kalát: I 70 let po válce je holocaust dobré PR
Foto: Hans Štembera
Popisek: Koncentrační tábor Auschwitz-Birkenau

Holocaustem se velice často ohánějí i izraelští politici. Holocaust sem, holocaustu tam, až to vypadá, jako by koncentrační tábory ještě stály a stráže jen čekaly na příliv dalších vězňů. Díky událostem, které vedly k vyvraždění šesti milionů Židů a milionů příslušníků jiných národností či etnik, však začínáme být slepí. Snažíme se potírat antisemitismus, což je jistě správné, ale za jeho stín již nevidíme. Kolikrát už jsem zaslechl argument, který zněl asi takto: „Já nejsem rasista ani antisemita, proti Židům ani černochům nice nemám, vadí mi ale muslimové!“

Zygmunt Bauman ve své knize Modernita a holocaust popisuje procesy, které vedly k holocaustu. Podle jeho teorie jsou ve společnosti stále přítomné a záleží pouze na jejich spojení v čase a prostoru. „Vhodná“ kombinace tak může znamenat další masové vraždění. Měli bychom tedy mít oči otevřené a reagovat stejně na zvolání „pryč s Židy“ jako na volání „pryč s muslimy“.

„Do Evropy přišla řada nových přistěhovalců a vznikla nová ghetta, kde platí jiná pravidla, než jaká určují národní legislativy,“ upozornil podle českého rozhlasu šéf Evropského židovského kongresu Moše Kantor na konferenci Let My People Live konané v Praze před několika dny. Jak podobně znějí tato slova v porovnáním s textem českého novináře Ferdinanda Peroutky publikovaném 22. února 1939: „Musím učinit jedno přiznání: nemám žádného talentu k antisemitismu, ale při pohledu na bývalou německou literaturu několikrát jsem si pomyslil, že by ve mně mohlo vzniknout pokušení kulturního antisemitismu, kdyby, podobně jako tam, málo asimilovaní židé se zmocnili ducha naší literatury a našich novin a kdyby svými způsoby a svým myšlením zastírali naše způsoby vlastní a přehlušovali ráz myšlení našeho.“

„Jsme přesvědčeni, že školy by měly zavést zvláštní programy věnované této části historie (pozn. holocaustu). Poválečná pokolení potřebují určitou vakcínu, která by zabránila myšlenkám a pokusům vyhladit nějaký jiný národ,“ řekl prezident Federace židovských obcí v Rusku Alexandr Obroda. Jenomže jaká „verze historie“ se bude učit? Ta německá, kdy si Němci i sedmdesát let po válce neustále sypou popel na hlavu? Americká, která se liší stát od státu, podle druhů škol i náboženství, které se na nich vyučuje? Ta izraelská, kde je druhá světová válka představována jako boj Židů proti celému světu? A nebo jaká vlastně? Budeme také zavádět speciální programy na předmět genocidy rwandské, arménské, kurzy mapující vyvražďování amerických indiánů, španělskou mnohasettisícovou genocidu indiánů Střední a Jižní Ameriky? Kdy se pak bude ve školách učit matematika, přírodopis a mnohé další předměty? Ano, holocaust byl jednou z nejděsivější událostí lidských dějin. Rozhodně nebyl, ale jedinou a ani nebyl tou nejdůležitější. Proč má tedy mít nějaké významné postavení v osnovách studia historie? Čím jsou Židé lepší než Arméni, Tutsiové, Romové či další národy, jenž umíraly rukou masových vrahů?

„Na fóru chce (Moše Kantor) proto předložit 20 konkrétních návrhů, jak situaci řešit. Jedním z nich je podle něj i vznik zvláštního evropského vyslance pro boj s extremismem a antisemitismem,“ píše dále Český rozhlas. Jenže koho bude chránit tento vyslanec, židy anebo Židy? A bude chránit pouze je, a nebo se definice rozšíří i na rasizmus, islamofobii, homofobii a další proudy stále sílící v evropské společnosti jejichž společným jmenovatelem je nenávist?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: literarky.parlamentnilisty.cz

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Měl by podle vás Turek přijít o řidičák?

Podle mě ano, myslím, že kdyby se jednalo o běžného občana, už by ho neměl. On jel přeci nejen rychle, ale do toho ještě měl mobil v ruce, a to je přeci taky protizákonné. A co jako odborník na dopravu říkáte na to, že podle Turka by se rychlost na dálnicích měla zvýšit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Premiér mlátil prázdnou slámu

14:56 Jiří Paroubek: Premiér mlátil prázdnou slámu

Evropské elity jsou zřejmě nepoučitelné. Iniciativa amerického prezidenta a jeho administrativy je v…