Vážený pane ministře Plago,
obracím se na Vás jako zástupce základní školy, protože považuji důsledky uzavření škol na stavu našich studentů v současné chvíli již za alarmující.
Kromě zkušenosti z každodenního kontaktu s našimi žáky vycházím i z výsledků šetření, která mezi dětmi pravidelně realizujeme. Aktuálně jsme provedli již čtvrtou vlnu výzkumu a máme tedy roční statistiku, jak děti zvládaly a zvládají distanční formu výuky. Pravda, nejedná se o nijak reprezentativní průzkum, na druhou stranu ale není podstatné, jestli dětí, které distanční výuku již nezvládají, je 10% nebo 20%, důležité je, že jich prokazatelně přibývá (navíc, se dá předpokládat, že oproti našim žákům, kteří mají zcela funkční zázemí, je situace v některých školách mnohem kritičtější).
Děti aktuálně zažívají velký stres, dopady na jejich celkovou duševní pohodu důležitou pro učení jsou ničivé.
Nehovořím z pozice teoretika, nejde mi o hrozbu možných dopadů distanční výuky, toto jsou konkrétní odpovědi skutečných dětí, které důsledky distanční výuky zažívají dnes a denně. (Níže přikládám ukázku z některých odpovědí našich žáků 1. až 9. tříd). Situace se zhoršuje. Loni na jaře se děti zorientovaly, naučily se nové postupy a práci s IT technikou, na podzim již situaci zvládly dobře, přizpůsobily se, techniku ovládají rutinně. Nicméně aktuální situace je hrozivá. Mnoho dětí, přes kvalitní práci a enormní snahu pedagogů, věnuje výuce stále méně a méně času, jsou rezignované, demotivované, unavené, ztrácejí víru, že se do školy vrátí. Chybí jim běžné podněty ve škole, kontakt s kamarády, a to nejen jako interakce, ale jako nutná podpora učení. Máme také porovnání s dalšími školami, hovoříme s učiteli, rodiči a víme, že situace je vážná.
Vážený pane ministře, chci věřit, že opakované proklamace, že školství je prioritou, jsou míněny vážně (zvlášť za situace, kdy jsou továrny v plném provozu). Děti se mají vrátit urychleně zpátky do škol a my všichni společně musíme obnovit jejich důvěru ve vzdělání, ve společnost, v budoucnost. Pokud i nadále dopustíme tento hazard s celou jednou generací dětí, budeme řešit v budoucnu mnohem závažnější problémy.
Myslím, že ze své pozice můžete a musíte prosadit některá, byť jen částečná urychlená uvolnění pro žáky škol. Školy nepotřebují další metodické pokyny na to, jestli má být online výuka na 1.stupni základních škol 2x 30 minut nebo déle, to opravdu školy po roce už vědí. Školy potřebují konkrétní strategii a můžeme rozhodně udělat více než jen opakovat, že se neví, kdy se školy otevřou. To je žalostně málo. Můžeme učinit alespoň dílčí a postupné kroky. Můžeme například otevřít školy třeba jen v některých regionech (když umíme některé uzavřít), děti mohou chodit do školy na několik hodin denně bez společného oběda, mohou se střídat ročníky, mohou se střídat týdny ve škole a týdny doma, cokoliv je možné, je potřeba bez prodlení udělat a následně vyhodnocovat, budeme tak znát skutečný dopad opatření ve školách na stav epidemie. Máme mnoho naočkovaných učitelů, nechme je tedy už dělat jejich práci, oni se totiž právě proto naočkovat nechali.
Musíme konat. Děti nemohou setrvávat další týdny v distanční výuce. Děti se za poslední rok posunuly o velký kus dopředu v mnoha směrech, dokažme, že se posunujeme i my. Dětem to dlužíme!
Děkuji za Váš čas,
Ing. Martina Olivová, ZŠ Magic Hill
Ukázka z dotazování mezi žáky 1. - 9. tříd ZŠ Magic Hill, Říčany, celkem 166 odpovědí
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV