Laudát (TOP 09): Nářky z českých betonových luhů a hájů

11.03.2012 18:11 | Zprávy

Nedávno uveřejněná statistika je nekompromisní a mezi neradostnými čísly o ekonomickém nerůstu oznámila téměř desetiprocentní propad stavebních výkonů.

Laudát (TOP 09): Nářky z českých betonových luhů a hájů
Foto: Hans Štembera
Popisek: František Laudát

Celkem se to dalo čekat. Pokud  se někde začíná naplňovat cynický slogan, že „lépe už bylo“,  ve stavebnictví to platí dvojnásob. Desetiletí stavebního boomu, velkých infrastrukturních investic i  developperských projektů jsou nenávratně minulostí. Spíše lze v druhé dekádě očekávat šetření a uvážlivé rozhodování o  investování do velkých projektů. Zatímco  stavební firmy naříkají, odborné svazy a komory bědují, k něčemu může být současná krize užitečná.

Jednak dojde k umenšení  klientelismu a korupce. Nejlepším nástrojem k potírání korupce je minimalizace veřejných zakázek. Dále bude vyvinut tlak na efektivitu stavebnictví. Řada „expertů“  psala analýzy, jak stavíme dálnice za přijatelné ceny, jak máme špičkové  technologie apod. Až ekonomové NERVu  upozornili na čísla, která jasně hovoří o propadu efektivity ve stavebníctví a dalších oborech navázaných na veřejný sektor. Hnacím motorem poklesu efektivity v posledních letech byl samozřejmě  samotný veřejný sektor. Dokonce nedávno na jednom z podvýborů  Hospodářského výboru zaznělo, že české stavebnictví je v technickém úpadku.

Než silné řeči, je dobré zajet si k našim německým sousedům a poptat se. To jsem v polovině loňského roku  udělal. Němečtí hostitelé  na mnichovské radnici sice byli zaskočeni, když se mezi odbornou výpravou dopraváků ze Státního fondu dopravní infrastruktury objevil místopředseda Hospodářského výboru , ale  nějak  to překonali. Zato jejich informace stály za to. No posuďte sami.

V Německu se při opravách silnic recykluje až 80%  vytěženého materiálu. Staré  vozovky se frézují po vrstvách a materiál se podle kvality pečlivě třídí a opětovně příslušně použije do vozovkových vrstev.

V České republice se odhaduje, že jsou recyklována cca 4% odpadu, a to ještě se do toho počítá tzv. studená recyklace. Většina materiálu se však nevrací zpět do jednotlivých vrstev  vozovek, ale je používána na zpevnění jejich krajnic.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: TOP 09



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hašek (PRO): Facka Moravě a Brnu zvlášť

8:05 Hašek (PRO): Facka Moravě a Brnu zvlášť

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na plán nejvyšší státní zástupkyně Lenky Bradáčové zříd…