Chcete vše, na čem stojí civilizace, nahradit tmářstvím, otrokářstvím a podřízeností? Chcete být jen zrnkem prachu? Docent Konvička skutečně podrobně rozebral nebezpečí islámu

25.01.2015 0:01 | Zprávy

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR Vysokoškolský pedagog z Českých Budějovic, zoolog Martin Konvička stojí za iniciativou „Islám v České republice nechceme“. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz vysvětluje, proč je nesmysl nahrazovat v Evropě svobodu žen či svobodu bádání dle jeho slov tmářskou a otrokářskou ideologií islámu, založeného na podřízenosti. Dále prozrazuje, za co si ombudsmanka zaslouží postavit sochu, kde chce jednou vidět Arabky v plavkách nebo proč je důležité pohřbívat mrtvé do hrobek.

Chcete vše, na čem stojí civilizace, nahradit tmářstvím, otrokářstvím a podřízeností? Chcete být jen zrnkem prachu? Docent Konvička skutečně podrobně rozebral nebezpečí islámu
Foto: hns
Popisek: Martin Konvička v půlnočním rozhovoru

Co dnes, či tradičně, děláte o půlnoci ze soboty na neděli?

Jsou dvě varianty – hýřivá a klidná. Takže většinou jde o rozhodování mezi tím, zda půjdu někam pařit s přáteli nebo budu doma s rodinou. Každý víkend dělám skoro něco jiného… Byl jsem na kávě s přáteli a teď jsem zpátky doma u rodiny, s manželkou jsme si dali vínko. Čtu si a přerovnávám nějaké pracovní věci a chystám se jít spát.

Co konkrétně čtete?

V poslední době to tedy opravdu není žádná sláva, protože vedle prací a esejí svých studentů čtu samozřejmě hodně blogy, texty týkající se politiky. Momentálně ale mám rozečtenou knihu o roce 1150 před Kristem, začátek prvního temného věku. Je to o pádu civilizace doby bronzové, tedy ještě před antickou civilizací, kdy tu byla ta, k níž patřily Mykény, Etruskové a tak dále. Tato civilizace se zhroutila pod náporem mořských národů a vyčerpáním ložisek cínu.

S kým také hovořily ParlamentníListy.cz o tragédii v Paříži a o problematice soužití muslimů a většinové populace:

Kněz a exsenátor Zdeněk Bárta, evangelický pastor Dan Drápalpolitoložka Vladimíra Dvořáková, politolog Petr Robejšek, exministr zahraničí Cyril Svoboda, generál v z. Andor Šándor, vojenský analytik Martin Koller, sociolog Libor Prudký, publicista Roman Joch, analytik Jan Schneider, Ředitel Česko-arabského centra Šádí Shanaáh ,ministr kultury Daniel Herman, armádní generál v z. Jiří Šedivý, profesor Stanislav Štech, důstojník Řádu akademických palem, novinářská legenda Jan Petránek, mnohonásobný šéfredaktor Pavel Šafr, poslankyně ODS Jana Černochová, senátor ODS Jaroslav Kubera, emeritní biskupka Jana Šilerová, věřící z Valašska, šéf Společnosti česko-arabské Josef Regner, senátor a někdejší kněz František Bublan

O pádu civilizace se kupodivu mluví i dnes - tedy o prognózách zhroucení či úpadku té naší. Také patříte mezi takové skeptiky, kteří nevylučují apokalypsu, ať již z jakéhokoliv důvodu?

Podobně jako sociolog Vojtěch Bednář vidím velmi mnoho paralel s pády jiných civilizací, ale současně jsem přesvědčen, že to nesmíme vzdávat a složit ruce do klína. Třeba pád Říma by vypadal mnohem hůř a pesimističtěji, kdyby nebylo Aetia, který se ho pokoušel zastavit (Aetius byl západořímský vojevůdce z 5. století, který je nazýván ´posledním Římanem´, protože porazil hunského náčelníka Attilu a tím se stal zachráncem římské republiky před terorem barbarů. Pozn. red.), byť přenesením centra civilizace do Konstantinopole. Civilizace, které, když viděly onen pád, na to jen koukaly a říkaly si ´No tak to je konec!´, tak po těch zbylo mnohem méně, než po těch, které se pokoušely pád zastavit. A samozřejmě mnohé pády jistě byly zastaveny; my víme jen o těch, které se uskutečnily… Mnohokrát byli barbaři před římskými branami a mnohokrát to vypadalo, že už je konec, a nebyl. Vlastně není důvod, proč by tohle měl být konec.

Vy se jeden „pád“ v jistém slova smyslu svou aktivistickou činností snažíte zastavit a máte v tom jednu moc, kterou tehdy neměli – snadný přenos informací: Stojíte za facebookovskou iniciativou „Islám v České republice nechceme“. Takovou komunitu byste tehdy založit nemohl a šířit skrze ní vaše názory o islámu…

Když se budeme bavit o islámu, dívám se na to takhle: Pokud by západní civilizace měla být nahrazena - jak někdy slýcháme, že všechno má svůj konec -, pak je dost důležité, kým bude nahrazena. Oni i ti Římané si mohli trošku vybrat. Už jenom v tom smyslu, že v západní Evropě už byly christianizované germánské kmeny a vpadali tam Hunové, kteří christianizovaní nebyli. Aetius se spojil s christianizovanými Germány proti Hunům, protože germánské kmeny byly pochopitelně křesťanskému lidu bližší. Kdyby nebyli Hunové poraženi, asi by z Římanů zbylo mnohem méně. Ale samozřejmě tohle je moje velmi laická paralela. My si samozřejmě také můžeme vybrat, s kým budeme spolupracovat a proti komu se ohradíme. Na tom, že by liberální evropskou kulturu měl nahradit islám, mi vadí ono řekněme estetické hledisko: Přeci nebudeme nahrazovat svobodu žen, svobodu bádání a podobně něčím tak tmářským, otrokářským a založeným v podstatě na podřízení, něčím tak nezápadním – tu západnost chápu v tom teologickémkém smyslu, vzpouru proti bohům, vyrovnat se bohům. Nebudeme to nahrazovat ideologií podřízenosti, kde člověk je jenom zrnkem prachu, hříčkou v Alláhových rukách. Ale to jsem se již oddálil od otázky…

Já tedy naváži na vaši předešlou zmínku o řekněme barbarské – například hunské - invazi do vyspělé společnosti. Je pravda, že mnozí připomínají paralelu, že pád či přerod mnohým vyspělým civilizacím způsobily často komunity označované za barbarské. Vy nechodíte pro pejorativa daleko a o příznivcích islámu hovoříte jako o "fanatických trapácích", Mohameda jste označil za "křiváka, sadistu a perverzáka". Považujete tedy islám a imigrující či radikální muslimy také za barbary?

On pojem ´barbaři´ má mnoho významů. Tehdy to v zásadě znamenalo ´jiní´. Ti křesťanští Germáni, kteří si řekněme rozebrali tu západořímskou říši, oni nebyli civilizačně na tom o mnoho barbarštější než samotní Římané…

Jistě, tento případ možná zrovna není úplně ideálním příkladem…

V tom je islámská invaze jiná. Tady opravdu hrozí expanze kultury, která je antitezí všeho, čeho jsme si dvacet let vážit – svoboda bádání, pohybu, pochybování o sobě, lásky. Když si vezmete tři tisíce let kontinuity od antiky po dnešek, tak vždy šlo o pochybování člověka o světě, hledání nových cest a lásku. Illiada není nic jiného, Bible – přinejmenším Nový zákon – není nic jiného. Islám je pravý opak: V koránu není slovo ´láska´ ani jednou a vše je o totálním podřízení se. Ale asi bych tady nepoužíval slovo ´barbar´, spíš negace všeho, o co jsme tu usilovali.

Podotkl bych jinou věc, kterou pokládám za důležitou – žádný z pádů, které jsme zmínili, nepřišel proto, že by se objevili nějací barbaři a ti byli silnější. Řím odrazil cizince nespočetněkrát, středověká Evropa odrazila různé nájezdy – nejen islámské – také mnohokrát. Ten pád byl, a to říká i sociolog Bednář, vždy vnitřní. A sice v tom smyslu, že lidé přestali mít děti, přestali věřit v budoucnost, přestali si vážit své minulosti. Známým znakem konce civilizace je, že lidé přestali pohřbívat či uctívat své mrtvé – místo hrobek rozprášíme popel. To se ve všech těch padlých případech opakuje. Každý ten nájezdník, cizinec – říkejme tomu, jak chceme – jenom vyplnil místo. Musíme se vzchopit zevnitř a ten potenciál máme: Vidím kolem sebe studenty, mladé lidi, vím, jak žijí a o co se snaží, opravdu se nedomnívám, že jsme na tom tak špatně, jak je malováno.

Vy jste se o islám začal zajímat někdy před patnácti lety během cestování… Asi jste si tehdy nemyslel, že budete jedním z nejaktivnějších českých protiislamistů a budete na toto téma dávat rozhovory, že?

Prozradím vám jednu věc, kterou jsem ještě nikde neříkal. V roce 2008, kdy už jsem se trochu o islám, politiku, dění zajímal, jsem posléze – tuším roku 2009 - potkal paní Bitarovou, tehdy ještě muslimku.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lucie Bartoš

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Zuska: Ďábel zůstal, covid byl jen první převlek. Má vlast je ničena

12:16 Petr Zuska: Ďábel zůstal, covid byl jen první převlek. Má vlast je ničena

Premiéra inscenace PRO MOU VLAST v Divadle na Vinohradech, ale také nynější společenská situace a to…