V souvislosti s teroristickými útoky, i tím posledním v Evropě v Paříži, obhájci islámu říkají, že za to nemůže islám jako takový, ale islamismus – tedy prý pokřivený fanatický výklad islámu. Co si o tom myslíte? Lze rozlišovat islám a islamismus? Není problém v samotném islámu, který vychází z koránu, kde je řada nenávistných a k násilí vyzývajících veršů, či v právu šaría, jež se uplatňuje v muslimských zemích a jež je v rozporu s naším pojetím svobod? Existuje mírumilovný islám? Není to tak, že mohou existovat relativně mírumilovní muslimové, kteří se tak chovají ale navzdory islámu, protože jsou ve víře vlažní? Že jsou jakýmisi "matrikovými“ muslimy?
Snad každé náboženství lze interpretovat různými způsoby, někdy navzájem se vylučujícími. Daniel Pipes říká, že naší nadějí je vítězství umírněného islámu nad radikálním. Přál bych si, aby měl pravdu. Nejsem si ale jist, že ji má. Přece jenom platí, že ideje mají své následky a náboženství mají určitý svůj "genetický kód“. Zakladatel islámu Mohamed byl dosti násilnický člověk – a tedy příliš nepřekvapí, že násilničtí jsou i jeho následovníci. Máte pravdu, že mírumilovní muslimové mají větší problém zdůvodnit svou mírumilovnost než příslušníci jiných náboženství.
Tvrdit, že teroristé "nejsou žádní muslimové“, mi připadá zpozdilé a kontraproduktivní. Má to určitý pozitivní význam, když to říkají islámští duchovní, islámské autority. Ale když to říkal prezident Bush nebo když to říká prezident Obama či premiér Cameron, je to jednoduše hloupé a zavádějící. Není na nás, abychom se vyjadřovali k tomu, kdo je "správný muslim“. Můžeme pouze konstatovat, že existují různé interpretace islámu. Bohužel, zatím se zdá, že vítězí ta méně přijatelná.
Představitelé českých muslimů oficiálně odsoudili teroristické útoky v Paříži, ale pánové Abbas i Sáňka obhajují právo šaría s tím, že by mělo vládnout nad Evropou. Pan Abbas řekl, že kamenování je slovem Božím... Když tu otázku položím trochu provokativně, nedá se tedy "mírumilovný muslim“ definovat tak, že říká: "Jsem proti vyhazování lidí do vzduchu, ale kamenování je dobré a žena má poloviční hodnotu muže?“
Nevím, proč bychom měli definovat mírumilovného muslima. Domnívám se, že bychom měli s muslimy vést dialog a trvat na jasných odpovědích na jasné otázky. Před lety jsem byl pozván do televize na rozhovor s jedním muslimem a profesorem Lubošem Kropáčkem, odborníkem na islám. Ptal jsem se onoho muslima, jak by se zachoval ke své dceři, kdyby se v osmnácti letech stala křesťankou. Hrozně se vykrucoval, protože se mu nechtělo přiznat, že by ji musel nechat zabít, případně zabít sám. Co mě ale nejvíc vyděsilo, že profesor Kropáček se mu ze všech sil snažil pomáhat, aby nemusel odpovědět. Naštěstí mě tehdy podpořil moderátor.
Ovšem existují i takové interpretace islámu, které trest smrti za odpadlictví nepožadují. Nicméně údajně nejvýznamnější muslimská autorita, univerzita al-Azhar v Káhiře, vydala rozhodnutí, které trest smrti za odpadlictví potvrzuje. Proto se nemohu shodnout s Tomášem Halíkem, který si prý s učenci z al-Azhar příjemně povídá. Ale možná se na tuto věc zapomněl zeptat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík