Co říkáte masovým reakcím Západu i mnoha dalších zemí na brutální útok islámských teroristů v Paříži?
Jednota postojů v této souvislosti má daleko menší význam, než by se na první pohled zdálo. Má totiž v sobě něco falešného. Najednou se vytvořila taková široká fronta proti islámskému terorismu a aktu teroru v Paříži, ale nejde jen o to, proti čemu člověk je, ale za co je. V té frontě jsou spojeni ti, kterým jde o svobodu projevu a demokracii, a ti, kterým o svobodu projevu a demokracii až tak moc nejde. Klasický příklad je, že na protestu v Paříži byli třeba i zástupci Ruska, kteří dnes dusí Ukrajinu a chystají se dusit, pokud se to povede, i další směrem na západ.
Jaké motivy tedy mohou mít představitelé Ruska, když se v tomto případě staví po bok Západu, ale těžko věřit vzhledem k tomu, co se děje v Rusku, že by byli takovými zastánci svobody projevu?
Abych to mohl úplně pojmenovat, musím vyjít ze situace u nás. U nás je taková situace, že teď zavládlo takové davové nadšení z všeobjímající jednoty, která se vytvořila v odporu k atentátům v Paříži, ale nějak přitom nenahlížíme, že tahle jednota má vlastně zastřít, že naše společnost je rozdělena i politicky na ty, kteří chtějí opravdu svobodu a demokracii, a zasazují se o to, abychom svobodu a demokracii sdíleli společně s tím, čemu říkáme Západ, a mezi těmi, kterým jde naopak o to, aby se v rámci té jednoty zakryly snahy politiků tady svobodu a demokracii omezit. S tím, že ti politici se většinou obracejí o podporu a mají velmi úzké vazby na Rusko, které tady má své specifické zájmy související s tím, že Rusko usiluje nějakým způsobem o revizi světového uspořádání tak, jak se vyvinulo po konci studené války.
Všichni říkají: Já jsem Charlie, čímž podporují svobodu projevu, jež byla trnem v oku teroristů, kteří napadli redakci satirického časopisu Charlie Hebdo kvůli karikaturám proroka Mohameda. Ale teolog Tomáš Halík tyto karikatury přirovnal ke znevažujícím obrázkům Židů v antisemitském tisku a vnímá je jen jako urážku posvátných symbolů tu islámu, tu křesťanství, ale také jako porušení zásadní hodnoty naší kultury, kterou je úcta k druhým, hodnoty, která není nižší než svoboda tisku. Co tomuto názoru říkáte?
Já se domnívám, že útok byl útokem na svobodu projevu, která patří k demokracii v našem pojetí. To v každém případě. Ale rozhodně bych nemohl říci: Je suis Charlie (Já jsem Charlie) z jednoho prostého důvodu, já se domnívám, že jejich karikatury byly leckdy hloupostí. Nevidím žádný smysl v karikatuře Mohameda nebo Ježíše. Demokracie a svoboda projevu spočívá v tom, že věříme v to, že se tyto věci dají vyjasnit ve svobodné diskuzi. A ke svobodné diskuzi patří právo říkat Já jsem Charlie i právo říkat Já nejsem Charlie.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová