Hysterii s imigranty vyvolávají média. Být muslim se vyplatí. Až lidé poznají islám, zbaví se strachu. Hovoří slovenský politolog, který přijal islám

15.08.2015 13:55 | Zprávy

ROZHOVOR Za své vyznání se nestydí - je muslim. Tvrdí, že islám není militantní náboženství, stejně jako hip hop není militantní hudební styl, i když si ho oblíbily různé kriminální živly. O islámu, muslimech a tzv. Islámském státu se dočtete více v rozhovoru s politologem Jozefem Lenčem.

Hysterii s imigranty vyvolávají média. Být muslim se vyplatí. Až lidé poznají islám, zbaví se strachu. Hovoří slovenský politolog, který přijal islám
Foto: Archiv JL
Popisek: Jozef Lenč, slovenský politolog a muslim

Je o Vás známo, že jste konvertoval k islámu. Kdy to bylo a co Vás vedlo k tomuto rozhodnutí?

Než odpovím na Vaši otázku, dovolil bych si poopravit Vaše úvodní tvrzení. V první řadě si nemyslím, že vědomost o tom, v co věřím, resp. jakým způsobem praktikuji svoji víru v Boha, by měla být nějakým "veřejným" tajemstvím, že by to bylo, nebo mělo být "známé". Za druhé, pokud mluvíme o někom, že konvertoval, znamená to, že změnil svou "mateřskou" víru na jinou. Toto však v mém případě neplatí. Já jsem víru nezměnil. Islám je mou první a jedinou vírou - volbou. A teď, odpověď na otázku, jak jsem se k islámu dostal.

Na začátku to rozhodně byla touha po poznání Boha. První zkušenosti s praktickou vírou jsem měl díky mé babičce až během letních prázdnin na vesnici začátkem 90. let. Tady jsem se setkal s křesťanstvím, které mě sice zaujalo, ale nebyl jsem věřícím křesťanem. Už na základní škole jsem se aktivně zajímal o historii a tento zájem vyvolal řadu otázek i o autentičnosti křesťanství, které jsem v té době postupně objevoval a studoval. Zároveň však tyto otázky ve mně podnítily touhu po poznání a hledání víry, která by byla logická a zbavena pochybností. Branou k islámu byla pro mě kniha významného arabského učence a faktického zakladatele sociologie Ibn Chaldúna (z. 1406) Úvod do dějin (al-Mukaddima), která vyšla ve slovenském překladu prof. Paulíniho již v osmdesátých letech minulého století. Prostřednictvím ní jsem se seznámil s Koránem, islámským étosem, islámskou filozofií a se základy islámské věrouky. Toto byl z hlediska mého pozdějšího rozhodnutí přistoupit k islámu první a důležitý krok. Následovalo několik let studia islámu - zejména prostřednictvím knih o islámu z pera různých religionistů či islámských učenců. V rámci studia na vysoké škole jsem napsal několik prací o islámu, včetně diplomové práce Islám v Evropě. V tomto čase jsem se poprvé setkal i s muslimy žijícími na Slovensku. Pár let na to jsem se už po zralé úvaze rozhodl vyslovit Sahadi (vyznání víry) a o víře v Boha nejen psát, ale také ji praktikovat.

Takže na rozdíl od většiny muslimů v našem geografickém prostoru jsem se k islámu dostal nikoli prostřednictvím osobních setkání s muslimy, nebo pod vlivem vlastní zkušenosti s muslimskou zemí, ale díky knihám a studiu smyslu toho, co znamená islám - dobrovolné podřízení se Boží vůli a následování Božích zákonů. Toho, co katolický teolog Hans Küng definuje jako étos víry v Boha.

Jaké je to být muslimem? Nelitoval jste někdy svého rozhodnutí?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Parlamentní Listy



Osobnost měsíce

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Život ve lži? Jana Bobošíková nejen o cenzuře, školství a české suverenitě

20:17 Život ve lži? Jana Bobošíková nejen o cenzuře, školství a české suverenitě

Je svoboda v České republice skutečná, nebo žijeme jen v iluzi? Jana Bobošíková ve svém ostrém rozho…