Během uplynulého víkendu zaplavila sociální sítě fotografie žen, které se v akvaparku v Čestlicích u Prahy koupaly v burkinách. Snímek spustil lavinu negativních komentářů a rozpoutal diskusi, zdali by tento celotělový druh plavek podobný neoprenu, jenž je určený převážně muslimkám, měl být v Česku z různých důvodů povolen, či nikoliv. Jaký názor na to zastáváte vy sám, coby zástupce veřejného ochránce práv, tedy ombudsmana.
Považuji za nešťastné a pro společnost a její právní vědomí přímo za zhoubné, že se takovými událostmi dostáváme stále znovu a znovu do vnitřního konfliktu a kdy stále znovu vychází najevo nejednota ve společnosti způsobená diametrálně se lišícími názory a postoji i v tak bagatelních věcech, za jaké snad můžeme problematiku plavek považovat. Věc má samozřejmě několik rovin a velmi bych varoval před tím, abychom se bez rozmyšlení – jak se však už děje – opět vzájemně začali nazývat nahnědlými rasisty na straně jedné a národ ničícími sluníčkáři na straně druhé. Že v takových diskusích se objeví i zřetelně rasistické postoje latentně přítomné ve společnosti, je zřejmé, ale rozhodně si nemyslím, že by byly převládající.
Předepisovat někomu tvar jeho plavek považuji za hloupé. Sám jsem to zažil a nápis Nositi plavky zvané adamky je zakázáno při vchodu do pražských Žlutých lázní mám před očima ještě dnes. Nechci, aby se to opakovalo. Burkiny jsou prostě plavky u nás sice nezvyklé, ale to přece nic neznamená. Bikiny byly také zpočátku nezvyklé, ale rychle – zejména muži – jsme si na ně zvykli. Povolovat není co, neboť žádné zákazy zde neexistují.
V této záležitosti, jak jste už ostatně naznačil, prý kolidují zejména dvě roviny, jak pro ParlamentníListy.cz uvedli i někteří známí politikové (M. Marksová, M. Macek atp.) Jedna zdravotně-hygienická, kdy odpůrci burkin poukazují na to, že jejich uživatelky mohou schovávat pod oděvem nějaké kožní problémy a také aspekt, že na některých koupalištích je zakázáno plavat v delších kalhotách, a to např. mužům v kraťasech. Druhá rovina je společensky politická, která ukazuje, že muslimové se nechtějí asimilovat v zemi, kam přišli, a chtějí si udržovat zvyky, které mnohdy protiprávně diskriminují ženy. Jak se na tyto názory díváte?
Problematika zdravotně-hygienická je opravdu důležitá, ale nemyslím, že přímo souvisí s tvarem plavek. Pokud se kdokoliv, nejen žena, převlékne do plavek, a tedy nekoupe se v šatech, ve kterých se jinak běžně pohybuje, nelze asi nic namítat. Mnoho lidí ovšem z vlastní zkušenosti namítá, že v některých muslimských zemích je zcela běžné, že ženy se koupají v bazénech a i v moři obvykle v běžných šatech a před vstupem do vody se nepřevlékají. To je samozřejmě pravda, je to jejich, nikoliv naše věc. U nás bychom nic takového trpět neměli a je věcí provozovatele koupaliště, aby na to dohlédl. Pokud ovšem občané mají důvod se domnívat, že se tak neděje, není žádný důvod chovat se jako v jiných případech, kdy jsou hygienické předpisy porušovány: do takových zařízení prostě nechodit.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán