Před týdnem zavelel předseda vlády Bohuslav Sobotka do boje proti vysokým cenám másla, tentokrát proti záměru firmy Volkswagen přesunout část produkce Škoda Auto do Německa. Může premiérova aktivita něco ovlivnit v situaci, kdy se zástupci VW domnívají, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie a levnější pracovní síly? Podle německých statistik je to v ČR 10,10 eura na hodinu, v Německu 38,70 eura na hodinu. Je reálná obava odborářů, že by u nás v důsledku přesunu zanikly až dva tisíce pracovních míst?
Víte, tohle „zdůvodňování“ založené na argumentech emotivních a rádoby postavených na „spravedlnosti“ můžeme rovnou přeskočit, to jsou irelevantní povídačky. Byznys zná jediné kritérium, a to jsou peníze. Buď je někde levné anebo jinak výhodné vyrábět, třeba je někde menší zmetkovitost, lepší infrastruktura, nižší daně a podobně, anebo to je dražší a jinak nevýhodné. Jednička či nula. Nic víc. Květnaté řeči o nepoctivosti jsou omáčkou na vnější efekt. Já to celé vidím úplně jinak.
Na tomto místě jsme už mnohokrát mluvili o postupující robotizaci a o rušení pracovních míst v důsledku technologie. Jenom si to mnozí stále nechtějí přiznat. Ale právě robotizace je skutečně v pozadí. Německý kapitál se již pozvolna připravuje na to, že výroba bude PLNĚ automatizovaná. Nebude pak mít smysl přenášet výrobu z Německa do střední Evropy směrem za levnější pracovní silou, jako to mělo smysl v minulosti. Pracovní síla totiž u výroby aut přestává hrát roli. Už není důvod, proč by si Němci nemohli auta vyrábět na svém vlastním území, když robot stojí všude stejně.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník