Jen Irsko a Lucembursko mají v Evropě koncentrovanější ekonomiku než Česká republika, jejíž ekonomika je čím dál závislejší na tom, jak se v Evropě prodávají auta. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl u nás tvoří už devět procent hrubého domácího produktu, je namístě se obávat něčeho podobného jako v případě Nokie, která svým pádem poslala do recese celou ekonomiku Finska?
Ano, přesně to samozřejmě hrozí. Jakmile je ekonomika závislá na jednom odvětví, vždy z toho plyne určité riziko.
Má Česko perspektivně na to, aby mělo více tahounů hospodářství, a kde by vedle automobilového průmyslu mohli být?
Možná nejde ani tak o to, kolik odvětví je v dané ekonomice tahounem, ale spíš o to, jakou budoucnost tato odvětví mají. Tedy pokud bychom měli kupříkladu ekonomiku postavenou čistě jen na hnědouhelném průmyslu, pochopitelně by to byl velký průšvih, protože to je dneska už mrtvé odvětví. Mít automobilový průmysl ještě nemusí být takovým problémem, pokud automobilky, které u nás vyrábějí, zavčasu naskočí na nové technologie. Opět dám příklad. Pokud bychom u nás vyráběli jen diesely, taky by bylo během několika málo let zaděláno na průšvih, protože dieselové motory podle všeho budou na ústupu. Ale založit u nás výrobu elektromobilů napojenou na výrobu baterií a tu zase napojenou na zpracování našeho lithia – to už zní celkem dobře.
Takže když se vrátím k vaší původní otázce: Máme na to, abychom naskočili na nové technologie, ale máme pozici notně ztíženou tím, že už jsme si nechali do jisté míry ujet vlak. A lví podíl na tom nese uměle oslabovaná koruna, na které se zase podepsala ČNB.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník