Co si jako historik, který se zabývá i dějinami křesťanství, myslíte o tom, že útoky teroristů už zasáhly do katolického kostela, protože ve Francii byl dokonce zavražděn kněz?
Musíme si uvědomit, že ty útoky jsou z hlediska muslimských radikálů velmi cílené, protože směřují na hodnoty, ke kterým se jako západní civilizace hlásíme nebo chceme hlásit. Pro mne je nejhorší zjištění, že se výrazně začínají posouvat hranice, co je ještě z hlediska zacílení teroristického útoku možné. A to mne naplňuje i úzkostí, protože je vidět, že teroristé si vybírají důležité symboly, na které útočí. Když vezmu jen Francii: v roce 2015 v Paříži byla nejprve cílem útoku svoboda tisku, tedy naše západní pojetí svobody tisku, a to byl útok na redakci Charlie Hebdo. Následoval útok na naši kulturu, na naši civilizaci, na náš způsob zábavy v podobě útoku na pařížský klub Bataclan. A letos proběhl útok v Nice na symbol francouzské revoluce, která je počátkem našeho chápání svobody. Z toho je vidět, že teroristé si velmi promyšleně vybírají cíle ke svému útoku. A to všechno ještě gradovalo v Normandii, kde sice rozsahem nejde o tak velký útok, ale je strašně symbolický, protože byl zabit kněz, a to je útok na naši křesťanskou identitu. A v tom vidím to nebezpečí, protože už můžeme hovořit, že se objevují náznaky toho, že nastává válka civilizací. Pro mě je to důkaz, že teroristé si nevybírají cíle náhodně.
Myslíte si, že tyto cílené útoky jsou odněkud řízeny? Mluví se přece o tom, že jde často o útoky tzv. osamělých vlků, nebo psychicky narušených jedinců. Jde tedy o popud z Islámského státu nebo od imámů, kteří těmi psychicky labilními lidmi prostřednictvím islámské ideologie manipulují?
I když v Nice útočil člověk, který byl psychicky nemocný, přesto si vybral den, který je mimořádně symbolický. Takže je vidět, že teroristické útoky jsou cílené. Nesouhlasím s teorií, že jsou to osamělí vlci. Myslím, že tu jsou přítomny obě dvě skutečnosti: jednak, že to jsou lidé, kteří patří opravdu k sofistikovaně organizovaným skupinám, které jsou napojeny na struktury Islámského státu, což byl jistě útok v Bataclanu nebo útok v rámci bruselského masakru před Velikonocemi, pak jsou tu ti osamělí vlci, lidé, kteří jsou opravdu psychicky narušení a najednou získávají inspiraci tím, že vidí podobné útoky. Obávám se, že na psychicky narušené jedince to může mít iniciační dopad, že se také rozhodnou k nějaké akci, byť nejsou napojeni na Islámský stát, ale rozhodně Islámský stát ovlivňuje tyto radikály jak přímo, tak nepřímo. Ti lidé najednou mají zvrácenou ideologii, ke které se mohou hlásit, ať jsou členy, nebo nejsou. A v tom je obrovské riziko. Proto můžeme říci, že za těmi útoky je Islámský stát, byť s některými útočníky není přímo v kontaktu. Ale ti lidé najednou mají ideologii, která je může inspirovat. A v tom vidím to hrozné nebezpečí pro Evropu. Proto si myslím, že je potřeba zvolit jinou strategii boje proti teroru.
V jakém smyslu?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová