Stanovisko ochránce si vyžádá určitý čas, neboť je třeba v aktuální situaci, ve které se nacházíme, zodpovědět řadu otázek.
Jsme si vědomi toho, že v Evropě již delší domu probíhají vzrušené soudní i politické debaty o úloze náboženských symbolů ve veřejném prostoru, kterých byla Česká republika dosud, z řady důvodů, ušetřena. Tato doba však patrně končí. Jestliže před veřejností i před orgány veřejné moci ( před veřejných ochráncem práv i před soudy) bylo dosud třeba řešit, zda se v konkrétních případech jedná jen o diskriminaci z důvodů věku, pohlaví, národnosti či etnické příslušnosti, nastává zřejmě doba, kdy bude třeba i u nás – obdobně jako v jiných evropských zemích - posoudit, kdy se jedná o diskriminaci postojů a jednání plynoucí z náboženského vyznání a víry. Při posuzování této problematiky dospěly v některých případech evropské soudy k názoru, že stát v rámci svých funkcí i přes garanci náboženské svobody a respektu k principu neutrality a odmítání jakékoliv diskriminace se nemůže zbavit kulturních a historicky zakořeněných hodnot a postojů, o které se opírá vývoj společnosti na jeho území. Jakkoliv je obecně uznáván princip rovnosti nelze se pro budoucí léta vyhnout otázce, zda lze vůbec křesťanství, židovství a islám v obecné formě v Evropě vůbec srovnávat. Resp., co jsou občané, bez narušení základní společenské soudržnosti, ochotni tolerovat. Rozhodnutí evropských soudů z minulé doby ( ESPL, Francie, Německo) jednak neposkytují vždy zcela jednoznačné odpovědi na kladené otázky, ale zejména pod vlivem aktuálních událostí se mění výklad některých právních norem, který se dosud zdál neměnný.
Nemůže být žádných pochyb o tom, že nejen naše Listina práv a svobod, ale i jiné zákony zakazují nejen v Česká republice, ale i v Evropské unii jakoukoliv diskriminaci, přímou i nepřímou, a to z jakýchkoliv důvodů. Každou právní normu je však třeba vykládat v souvislosti s ústavním pořádkem vůbec a se zřetelem k hodnotám, které tento pořádek chrání zvlášť. Výklad právních norem, ale stejně tak i činnost státních nebo veřejných institucí včetně církví, musí přispívat k soudržnosti společnosti. Bude třeba posoudit dopad, jaký nošení symbolu, který je jednotlivci vnímán jako nezbytná náboženská povinnost, může mít na ostatní s ohledem na ochranu jejich práv a svobod a na ochranu veřejného pořádku ve společnosti, kde většinová populace je silně nakloněna sekularizovanému způsobu života. Z tohoto hlediska zdá se být zřejmé, že demonstrativní používání některých symbolů by mohlo být s ohledem na řadu okolností zásadně nepřijatelné. Příkladem může být svastika (hákový kříž), který zcela bezpochyby byl a je náboženským symbolem hinduismu a buddhismu.
Právo na používání určitých náboženských symbolů nemůže být proto zcela bezvýjimečné.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Stanislav Křeček - profil