"Podle všech informací se jedná zřejmě o první most v Československu, který byl postaven šikmo na tok řeky. Další neobvyklostí je jeho spád i konstrukční řešení, kdy mostovku podpírá oblouk tvořený dvěma samostatnými segmenty s odlišným založením a dokonce se vzájemným posunem." vysvětluje Mgr. Roman Hedvičák, pracovník památkové péče MěÚ Semily.
Spálovský most projektovaný Františkem Loskotem byl postavený v letech 1936 - 1938 firmou Litická a.s., lomové a stavební podniky Praha. Jeho hodnotu navyšuje i doba, v níž dílo vzniklo a bylo dokončeno (připomeňme si složitou situaci celonárodního vzepětí před vypuknutím II. světové války) i způsob jeho financování zmíněný dokonce pamětní deskou na skále u mostu „.. ZA PŘISPĚNÍ ZEMĚ ČESKÉ...“.
Most, jenž se sousední spálovskou hydroelektrárnou a okolní dramatickou přírodou tvoří kompaktní, vyváženou a mimořádně malebnou scenérii, je svébytným a zcela unikátním projevem stavebního umu doprovázeným znatelným odhodláním a vírou v budoucnost Československa. Stavební firma, která v té době mimochodem postavila ve vojenském prostoru Brdy velice důležitý zkušební železobetonový pěchotní srub určený pro obranu republiky, odvedla na mostu stejně jako na srubu skvělou práci a most se tak do dnešních dob dochoval ve velmi dobrém stavu, navíc bez jakýchkoli znehodnocujících úprav.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: semily.cz