Jurečka (KDU-ČSL): Zachránit Smartwings, nebo nezachránit? Všechno je jinak

30.05.2020 21:43 | Zprávy

V poslední době se mediálně přetřásá pomoc státu soukromé letecké společnosti Smartwings. Někteří ministři a lidé z Hradu dokonce uvažují o strategickém převzetí. Prý takto pomáhají i ostatní evropské vlády. Jenže jako obvykle, je to jak v tom oblíbeném židovském vtipu prezidenta Miloše Zemana, „všechno je jinak“.

Jurečka (KDU-ČSL): Zachránit Smartwings, nebo nezachránit? Všechno je jinak
Foto: Hans Štembera
Popisek: Marian Jurečka

Smartwings není strategický podnik. Nezajišťuje, tak jako např. italská Alitalia, vnitrostátní leteckou dopravu. Je to prostě jeden z mnoha soukromých dopravců, který létá z Prahy. Letecký byznys je silně konkurenční, jakékoliv volné místo se okamžitě obsadí, proto není nutné se obávat toho, že se z Prahy i z dalších regionálních letišť nebude létat. V únoru 2012 zkrachoval maďarský národní dopravce Malév, a přesto letiště v Budapešti až do pandemie rostlo rychleji než pražské letiště Václava Havla. A samozřejmě Maďaři stále mají možnost létat na dovolené. Navíc velká část byznysu Smartwings probíhá v zahraničí, a v tuto chvíli by stát na sebe vzal odpovědnost za společnost, která létá pro dovolenkáře v Polsku, v Kanadě a v jiných zemích. Jak to vysvětlit českému daňovému poplatníkovi, to vážně nevím.

Mají Češi zaplatit finanční ztrátu?

Většinový majitel Smartwings, miliardář Jiří Šimáně, veřejně prohlásil, že on se svého podílu zbavovat nechce a jediné, o co žádá stát, je např. poskytnutí záruk nebo výhodných úvěrů od státu. Majetkové převzetí odmítl. O co tedy jde? Proč se o převzetí státem vůbec mluví? Odpověď je tak prostá, že se tomu vlastně ani nechce věřit.

Menšinový podíl ve společnosti Smartwings drží Číňané, respektive společnost CITIC, za kterou v ČR jedná a mluví pan Jaroslav Tvrdík. Je zcela zjevné, že za všemi úvahami o státní pomoci stojí lidé, kteří si uvědomují, že čínská investice je ohrožena. Nikdo neví, jak se letecký byznys bude po současné krizi vyvíjet, ale všichni tuší, že nastanou velké změny. Lze předpokládat vznik nových společností a krach těch kapitálově slabších, mezi něž lze řadit i Smartwings. Číňané (pan Tvrdík a spol.) tedy hrají o čas. Čím dříve se svého podílu zbaví nebo si zajistí vládní pomoc, ať už bude jakákoliv, tím menší budou mít ztráty. Cílem tedy není nic jiného než přenést budoucí ztráty z podnikání na stát.

Pomoc ve formě záruky za část úvěrů

Na druhou stranu je pravda, že do této situace se Smartwings dostaly nezaviněně, ale stejně tak tisíce jiných společností u nás a miliony po celém světě. Pokud pomáhat, tak stejně, jako se pomáhá v rámci programu Covid III. Tedy zárukou za část úvěrů, a to s jasnými podmínkami ohledně zaměstnanosti apod. Doba socializace ztrát je, věřím, již za námi. A příslovečné zisky již byly u Smartwings zprivatizovány.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Vlček: Novela zlepší dostupnost internetu, zejména v odlehlých oblastech

20:03 Ministr Vlček: Novela zlepší dostupnost internetu, zejména v odlehlých oblastech

Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která přináší lepší ochra…