Podle Klause se „musíme utkávat s komunismem v jeho nových převlecích.“ Mezi tyto převleky označil agresivní human-rightismus, který se dle něj stal nástrojem potlačování tradičních občanských práv, morální relativismus a moderní environmentalismus.
Šedá normalizační myš Václav Klaus by zůstal dál neviditelným úředníčkem v Prognostickém ústavu a nikdy by Trumanovu-Reagonovu medaili neobdržel, kdyby mu právě odvážní lidé, schopní se postavit tehdejšímu režimu nevybojovali svobodu. Bez odvahy „agresivních human-rightistů“, mezi které by jistě dnes řadil také Lecha Walesu nebo Václava Havla, by Klaus dál zůstal prognostikem, který na rozdíl od svých kolegů nenašel ani odvahu podepsat petici Několik vět.
Bývalý prezident očividně odchod z vrcholné politiky nezvládl. V české společenské i politické debatě však principy klausismu, pokřivené verze (neo)liberalismu, zapustily pevné kořeny. Je možné je vysledovat v diskusích o regulaci hazardu a kouření v hospodách i v debatách o energetice a Evropské unii. Je zajímavé, že klausismus v drtivé většině těchto debat stojí vždy a priori proti: proti veřejnému zájmu, proti právům a svobodám občanů.
Klaus v minulosti kritizoval úsilí o prosazení práva na autonomní Tibet před komunistickou Čínou. Jeho žáci jako bývalý premiér Petr Nečas horovali proti „dalajlamismu“ a „pussyriotismu“, které prý brání českému exportu do Ruska. Dnes mluví Klaus o potlačování občanských práv jako člověk, který letos osvobodil tuneláře a kvůli kterému obyčejní lidé ztratili právo na obranu. Lze něco jiného označit morálním relativismem?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ondřej Liška - profil