Dobrý den, vážený pane předsedo, vážené dámy senátorky, vážení páni senátoři, já před vás předstupuji s velice klíčovým zákonem pro Českou republiku. Jedná se o úplně nový zákon a je i změna názvu o zadávání veřejných zakázek. Nejedná se tedy o zákon o veřejných zakázkách, protože veřejná zakázka je celá investiční akce. Toto je zákon, který stanoví pravidla, jakým způsobem se má zadávat právě veřejná zakázka.
Tento vládní návrh zákona byl Ministerstvem pro místní rozvoj připraven na jaře loňského roku a předložen následně do mezirezortního připomínkového řízení. Já bych chtěla i zde na záznam sdělit, říkala jsem to, i když jsem zde před vámi zhruba stála před rokem s novelou zákona o veřejných zakázkách, kterou už jsem dotahovala po bývalém vedení MMR, kde tuto novela, která tady byla před rokem, považuji za velice nesystémové rozhodnutí bývalého vedení MMR, protože zase tolik úspěchů a v podstatě změn nepřinesla. Akorát sebrala kapacitu zaměstnancům MMR zpracovat nový zákon. My jsme ho zpracovali i přesto po mém nástupu zhruba za osm měsíců, ale nebylo to tak, že my jsme si napsali zákon. My jsme měli mezirezortní skupinu. Mé kolegium ministryně pro místní rozvoj, kdy jsme projednávali veškeré části, změny ze strany Evropských směrnic vůči tomuto novému zákonu a zároveň jsme mezi aktéry nepřizvali jenom např. zadavatele, jako jsou samozřejmě všechny rezorty, kraje, svaz měst a obcí, zástupce starostů, ale měli jsme tam samozřejmě zástupce i hospodářské komory, odborů, zaměstnavatelů a spoustu dalších. Musím říci, že tento zákon vidělo zhruba, dejme tomu, tisíce očí, protože byl opravdu velmi diskutován zleva i zprava. Jedná se o nový zákon, který má zkultivovat zadavatelské prostředí v ČR.
Ale nejen zadavatelské, zároveň i uchazečské. Všichni víme a vzhledem k tomu, že mnozí z vás jste komunální politici nebo bývali jste komunálními politiky, tak víte, že veřejné zakázky v tuto chvíli se soutěží především na cenu. Ani toto neodbourala naše poslední novela. Stále se toto aplikuje, dělá to velké problémy do čerpání evropských peněz, ale zároveň to dělá i velké problémy vůči různým podnětům, vůči antimonopolnímu úřadu. Chtěla bych zmínit, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je spolupředkladatelem tohoto zákona. Máme velice dobrou spolupráci. Kolegové jsou gestoři dohledové a přezkumné části. Musím říci, že tento zákon vznikal opravdu za spolupráce obou – gestora i spolugestora.
K zákonu, ještě předtím, než jsem tento zákon postoupila vládě ČR, jsme obdrželi tři a půl tisíce připomínek, které jsme vypořádali. Následně do Poslanecké sněmovny byl doručen vládní návrh zákona, který byl v souladu s návrhem i Ministerstva pro místní rozvoj. V Poslanecké sněmovně došlo k několika změnám v tomto zákoně. My jsme akceptovali, a musím říci, že i některé pozměňovací návrhy tento zákon zlepšily ze strany poslanců. Já jsem jim za to také i poděkovala. Na druhou stranu jsme obdrželi spoustu pozměňovacích návrhů, které jsme odmítli. Rozdělili jsme si v podstatě veškeré připomínky i pozměňovací návrhy na tři kategorie.
Jedna je proti Evropským směrnicím. Tento zákon je transpozice tří Evropských směrnic. Není to jedna Evropská směrnice. Jsou to tři. O zadávání veřejných zakázek, zadávací řízení a jsou to dvě přezkumné dohledové směrnice. Tento zákon je opravdu veliký. Transponuje tři Evropské směrnice, ale zároveň, když jsme pročítali Evropské směrnice, tak jsme si řekli s kolegy, že my tady neuděláme zákon "copy and paste", přeložíme směrnice a hodíme ho do českého práva. Naopak. Osobně jsem objela všechny kraje ČR, kde jsem hovořila se starosty, zastupiteli. Dohromady zhruba dvanáct set starostů zastupitelů, kteří i mně dávali podněty, jak oni vnímají v podstatě to, jak fungují veřejné zakázky, zadávání veřejných zakázek na jejich úrovni.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV