Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Mgr. Kateřina Valachová, Ph.D. ocenila dva nejúspěšnější kolektivy. Další tři kolektivy byly oceněny cenou ředitelky Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského PhDr. Markéty Pánkové.
"700. výročí narození českého krále a římského císaře Karla IV. nás vede k hlubšímu zamyšlení nad touto osobností. Karel IV. se výrazně vymyká z dlouhé řady knížat, králů a císařů, kteří po více než tisíciletí vládli českým zemím. V čem se tak odlišuje? Na to nám odpovídá řada výstav, publikací či konferencí, které jsou věnované Karlu IV. Učitelé a žáci mohou využít ke zpestření výuky řadu nabídek, které připravilo Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského či jiné školské instituce," řekla ministryně školství Kateřina Valachová a pokračovala: "Jsem proto velice ráda, že můžu osobně předat diplomy žákům a studentům, kteří vytvořili výkresy v rámci soutěže Karel IV. očima dětí," dodala ministryně Valachová.
Soutěže se zúčastnilo bezmála 10 000 dětí převážně z České republiky, ale zapojila se i řada našich krajanských spolků v zahraničí a některé zahraniční školy. Ze zahraničí doputovaly obrázky z Anglie, Arménie, Austrálie, Belgie, Brazílie, Chorvatska, Irska, Itálie, Lucemburska, Německa, Nového Zélandu, Saúdské Arábie, Slovenska, Ukrajiny, USA nebo Švýcarska. Do výtvarné soutěže „Karel IV. očima dětí“ jsme celkem obdrželi 9 347 prací, z tohoto počtu je 462 prostorových a bylo zasláno i sedm krátkých filmů.
Došlé práce byly vyhodnoceny v sedmi kategoriích: 1) děti do 6 let, 2) soutěžící od 6 do 10 let, 3) soutěžící od 11 do 14 let, 4) soutěžící od 15 do 18 let, 5) soutěžící se speciálními vzdělávacími požadavky, 6) nová média, 7) zahraniční účastníci.
Z počtu 9 347 prací odborná komise udělila ocenění 124 jednotlivcům, 30 kolektivům a v neposlední řadě rozdělila 46 čestných uznání. Z toho 6 ocenění putuje do zahraničí.
Úkolem soutěže bylo přiblížit dobu Karla IV., ztvárnit jeho osobu v různých životních etapách, zajímavé okamžiky jeho vlády, významné události v životě jeho rodiny i tehdejší společnosti. Děti vytvořily řadu portrétů Karla IV., významných staveb, dějinných událostí či jiných atributů, které jsou typické pro období vlády Otce vlasti.
Hodně prací se svým námětem věnuje architektuře vytvořené Karlem IV. Není překvapením, že nejhojněji zastoupenou variantou je Karlův most a hrad Karlštejn, a to jak v plošných pracích, tak v prostorovém provedení.
Postupně vznikla rozsáhlá sbírka korunovačních klenotů, které se objevovaly nejen na výkresech, ale především v rozličných velikostech jako prostorové předměty. K jejich vytvoření děti a studenti využili keramiku, kov, plexisklo, mince, drahokamy, korálky, proutí, dřevo, drát, papír, látku a další velice vtipné kombinace. Vybrat z těchto prací ty nejlepší byl pro porotu skutečně náročný úkol.
Našlo se několik šikovných tvůrčích týmů, které vyrobily postavu Karla IV. v životní velikosti. Každá tato postava je pojata velice originálně a zároveň nám jasně sděluje, jak velká osobnost je předlohou díla. Tyto výtvory bezesporu patří mezi chloubu naší výstavy.
Mezi velice poutavé práce patří i ty, kde si tvůrci za své téma zvolili méně známý moment ze života Karla IV., nějaký méně obvyklý detail, který upoutal jejich pozornost, kterým nám rozšiřují povědomí o tom, co vše je s Karlem IV. a jeho dobou spojené.
V podmínkách soutěže nebyla omezena výtvarná technika, materiál nebo i velikost díla, tak bylo zajímavé pozorovat, jak se rozličná díla nám postupně scházejí, když se dětské fantazii ponechá úplná volnost.
Všechny oceněné práce jsou vystaveny v prostorách Národního pedagogického muzea od slavnostního předávání cen dne 16. 6. 2016 až do poloviny září.
Více informací ZDE
Seznamy oceněných ZDE:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV