Velice těžko by se hledal typický volič hnutí ANO. Průzkum STEM/MARK a Median totiž ukázal, že druhý nejúspěšnější subjekt z předčasných voleb získával hlasy rovnoměrně ze všech kategorií věkových, vzdělanostních či příjmových. Politologové se shodují, že zafungovala středová až středopravicová profilace. Hnutí ANO si vzalo velký počet z elektorátu ODS, ale odebíralo všem stranám. To souvisí nejen s tím, že se profilovalo jako středové, ale především s tím, že se ukázala ohromná nespokojenost se současnými politickými stranami napříč celým elektorátem.
Hnutí ANO si v předčasných volbách nejlépe vedlo ve věkové skupině do 29 let, kde získalo největší podíl hlasů ze všech stran, a to 24 procent. Ale obdobný, jen o několik procentních bodů menší podíl mělo hnutí i ve skupinách mezi 30 a 44 lety a mezi 45 a 59 lety věku. U nejstarších získalo 16 procent hlasů. Také v rozdělení podle vzdělání mělo ANO vyrovnanou podporu, ve většině skupin kolem pětiny voličů.
Komunikovalo se nejen pravicově, ale i solidárně
Podobně rovnoměrné rozdělení voličů ANO lze najít i mezi příjmovými skupinami. U lidí s příjmem nad 20 tisíc korun získaly nejvíce hlasů shodně ANO a TOP 09, a to 20 procent. Ve skupinách s příjmem mezi 15 až 20 tisíci a také pod 15 tisíc vyhrálo ANO s 23 a 21 procenty hlasů. Nejméně vyrovnaná byla podpora ANO z hlediska pracovního postavení. Největší podíl voličů mělo hnutí mezi podnikateli, a to 27 procent. U důchodců a nezaměstnaných a skupiny studentů mělo hnutí zhruba po 15 procentech příznivců. U zaměstnanců získalo ANO pětinu hlasů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník