Japonci za zápůjčku Česku slibovali, že uhradí restaurování většiny obrazů z cyklu, dopravu i výrobu speciálních transportních beden pro přepravu pláten, která mají rozměry až šest krát osm metrů. Slovanskou epopej by pak opravoval český tým restaurátorů a konkrétně by se zaměřil na 12 obrazů, které opravu nutně potřebují.
O japonské zápůjčce měla s konečnou platností rozhodnout Rada hlavního města Prahy. Jenže ta během úterý uvedla, že plátna do Japonska nepůjčí.
Radní pro kulturu Ondřej Pecha k tomu pro Radiožurnál řekl, že je hodně rizikové půjčit všech dvacet obřích pláten mimo hranice Česka.
„Jedna věc je, že galerie v Japonsku v Tokiu, která je jedna z nejkrásnějších na světě, je koncipována tak, že je schopná vystavit takto obrovská díla v tomto rozsahu. Na druhou stranu musím, říci, že Slovanská epopej jako celek nikdy nebyla vystavována mimo republiku," uvedl Pecha.
S vývozem Epopeje nesouhlasí ani Muchův vnuk John Mucha, který je prezidentem stejnojmenné nadace a už dříve radním vzkázal, že pokud celou Epopej vyvezou do Japonska, bude v tom bránit i soudní cestou.
Zápůjčku naopak podporovali někteří zastupitelé z ČSSD.
Epopej, tvořená 20 plátny s náměty ze slovanské historie, je nyní vystavena v moravskokrumlovském zámku. Kdyby se do Japonska přece jen půjčila, podle neoficiálních informací by pojistná částka celého cyklu činila až 50 milionů eur, což by bylo zhruba 1,3 miliardy korun.
Čtěte také:
Dědečková: Ostudný výběr ředitele Národní galerie
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb