Dávno jsou pryč časy, kdy na předvolební setkání s politiky chodili voliči do přeplněných kinosálů. Devadesátá léta nenávratně odezněla a spolu s nimi i mítinky, kde byl jediným lákadlem příslib diskuse se známým politikem. Dnes voliče místo politiků lákají mladé hostesky, popoví zpěváci, pivo, klobásy a případně soutěže o elektrické spotřebiče.
Pro koho volební štáby pořádají kampaně před sněmovními volbami v roce 2010, jsme se ptali politického analytika Lukáše Jelínka z Masarykovy dělnické akademie.
O jaký druh voličů hrají politici v předvolebních kampaních?
Těch voličů bude naprosté minimum. Nemyslím si, že by se mítinky a podobnými akcemi dali rekrutovat noví voliči. Možná se dá takto připomenout těm starším, které už ta politická strana v minulosti oslovila, že ona strana je připravena skládat účty a plnit program. To se týká především těch tradičních politických stran. Od nich se totiž očekává tento způsob komunikace. Ale představa, že by se takto přetáhli voliči jiných politických stran nebo že by se ve velkém získávali nevoliči, tak to se mi nezdá, protože přeci jenom voličské chování je u nás trošku stabilnější a voliči mají tendenci se orientovat spíš ve své dlouhodobé zkušenosti podle schopnosti dané strany naplňovat své volební sliby.
To skoro vypadá, jakoby mítinky, které bývají velmi finančně náročné, nemají cenu. Kde se tedy úročí peníze dané do předvolebních akcí?
Je to patrně otázka investic do těch mítinků. Když uděláte klasický předvolební mítink, o které se tady politické strany snažily ještě na začátku devadesátých let, tak to nikoho asi moc zajímat nebude. To by tam přišlo tak deset, dvacet lidí. Ale když ta strana chce, aby oslovila nejen v tom regionálním měřítku, ale aby pronikla i do médií, aby se o její kampani hodně mluvilo, tak do toho pochopitelně musí neinvestovat i velké peníze.
Najmout Slade nebo Scorpions jako sociální demokracie s tím, že tam je pak jistota, že taková kampaň pronikne i do centrálních médií. Když se k tomu přidají i billboardy a zapadá to do sebe, pak v tom okamžiku vzniká ucelená kampaň. Strana, která sází na marketing, udělá právě několik takových venkovních monsterakcí. Neudělá jich mnoho, ale udělá taková, která dokáží zaujmout.
Související:
Fotografie z ostravského koncertu Scorpions pro ČSSD
Reportáž: Ostravu zaplavili Scorpions, Elvis a pivo za dvě koruny
A co menší mítinky, ve stylu obligátních setkání s voliči na náměstí v centru města?
Představa plného náměstí kvůli popovídání si s volebním lídrem je věc, která dnes zabírá prakticky nejméně. A pokud někde zabírá, tak u těch stran, které mají tendenci voličům nejen slibovat nebo kázat, ale spíš u stran, které mají ve zvyku s lidmi skutečně polemizovat a vést s nimi dialog. A to ty velké masové strany tedy moc nejsou. Dokáži si to představit spíše u menší intelektuálně laděných partají. Ovšem investovat do středně velkých mítinků, na které skoro nikdo nepřijde, podle mne smysl nemá. Buď je lepší dělat tu komornější osobní kampaň, anebo potom skutečně ty mega akce, na které se bude v daném městě dlouho vzpomínat a které se objeví v televizi a v hlavních denících.
U velkých stran má tedy kampaň smysl jen když se o ní píše v celostátních denících, skrze něž má voliče oslovit, a nejlépe strhnout na svou stranu...
Jde o to být vidět a připomenout se. Tam jde spíš o utvrzování jednou rozhodnutých anebo těch, kteří mají k té značce blízko a kde se strana chce jen nějakým způsobem pojistit. Mně se zdá, že je hloupost myslet si, že nyní budou sociální demokracii volit všichni fanoušci Scorpions. Tam jde o to ukázat, že strana je sebevědomá, že má peníze, že si to může dovolit, že dokáže věci dělat ve velkém stylu. Že by se ale dalo měsíc před volbami prostřednictví jedné velké megaakce nabrat nějaké procento voličů, tak k tomu jsem dost skeptický.
Mnohdy politici své stánky rozbalují v průběhu všedního dne, kdy je většina voličů v práci. To se chtějí bavit jen s maminkami, důchodci a nezaměstnanými?
Předpokládám, že volební manažeři pracují s nějakým časovým harmonogramem voličů. Bylo by hodně hloupé, kdyby si toto nezjišťovali. Pokud se bavíme například o akcích v Ostravě nebo Ústí nad Labem, tam je to mířeno na skupinu voličů, která jde v šest do práce a končí v půl třetí. Já si myslím, že mají určitě promyšlené, v kterých dobách se kde ve městě vyskytuje nejvíce lidí.
A co mítinky a byznys? Není to příležitost pro podnikatelskou sféru, aby se dostala blíž k politikům, nebo aby se v rámci už takto nastavených vztahů mohly prát špinavé peníze?
Když se udělá mítink na špičkové úrovni se vším všudy, tak by na tom samozřejmě někdo vydělat mohl. Na druhou stranu se politické strany na těch mítincích snaží voličům distribuovat cokoli co nejlevněji, takže je otázka, jestli se na tom ta kapsa dá skutečně nějak namastit.
Foto: Hans Štembera
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jč