Vy jste řekl, že jste poslouchal bývalou skupinu Daniela Landy Orlík. Která píseň se vám od této skupiny nejvíce líbí?
Já už se k tomu nebude vyjadřovat. Orlík, to už je prostě passé. Já se teď spíš věnuju psaní textů pro skupinu, která dělá šansony. Už je to hodně dlouho, kdy jsem naposledy poslouchal skupinu Orlík a teď poslouchám jiné věci.
A co třeba Daniela Landu neposloucháte?
Moc ne. Já jsem viděl v televizi Kvasku, ale to je asi všechno.
Mladí křesťanští demokraté vydali pět bodů s návrhem, jakým způsobem vrátit KDU-ČSL do sněmovny. Podle nich by se měla KDU-ČSL postavit více za tradiční a konzervativní hodnoty. Jak se na to díváte?
Ačkoli jsem to četl, tak si to přesně nevybavuji, ale je to věc k širší diskusi. Že bychom se měli přihlásit ke konzervativním hodnotám, je evidentní.
Když zmíním jeden konkrétní bod, tak je to obezřetný postoj k imigraci a multikulturalismu. Například papež Benedikt XVI. i kardinál Vlk varovali před islamizací Evropy...
Samozřejmě to problémem bude. Primárně bychom se měli snažit o to, aby naše demografická křivka nepadala tak strmě jako doposud, abychom příliv ekonomických imigrantů nepotřebovali. Samozřejmě je třeba pomoci těm, kteří utíkají ze svých zemí z jiných než ekonomických důvodů. Jsem zastáncem selektivní imigrační politiky, abychom si skutečně velice dobře vybírali, koho chceme, aby se zde trvale usadil a aby ten dotyčný nejenom respektoval, ale i dodržoval zákony a elementární zvyklosti, které jsou u nás běžné.
Jak se stavíte k výstavbě měšit v České republice? Je o tom velká debata v Hradci Králové či v Brně.
Já budu v Brně na toto téma diskutovat a rád si poslechnu názory z různých stran a pak k tomu zaujmu vyditelné stanovisko. Nevadí mi, že má někdo jiné náboženství, ale spíš se obávám toho, co se v mnoha zemích již stalo, a to, že se mešity staly centry radikálního islámu a lidí, kteří nerespektují ústavu. To je věc, z které bych měl obavu.
Nepřipadá vám, že Evropská unie zasahuje již příliš do pravomocí národních států a porušuje subsidiaritu? Například neustále vyzývá Litvu, aby legalizovala manželství párů stejného pohlaví. Či se snaží pronikat i do oblasti školství a kultury.
Myslím si, že tyto věci by měly zůstat v kompetenci národních států. Domnívám se, že Evropská unie by se měla vráti k elementárním principů svých otců zakladatelů, křesťanských demokratů, a skutečně se domnívám, že struktury Evropské unie již zasahují tam, kde by zasahovat neměly. Velice výstražným příkladem je i kauza Buttiglione či zasahování do národních záležitostí, jestli je někde umístěn kříž, nebo není. To by nám pak mohlo skončit tím, že budeme muset v Evropě předělávat národní symboly. Aby nebyl například kříž na švédské vlajce, to už by mi přišlo absurdní.
Velkým kritikem EU je prezident Václav Klaus. KDU-ČSL nebyla volbě prezidenta jednotná. Jaký je váš názor na prezidenta? V poslední době hodně zlepšil i vztahy s církví...
Pana prezidenta je třeba respektovat jako osobnost, která je určitě velice zajímavá. Nechtěl bych ale nijak hodnotit jeho vztah k církvi. To mi nepřísluší.
Jaké jsou vaše politické vzory?
Nemám žádný konkrétní politický vzor.
A jiný než politický vzor máte?
Třeba svého otce. Já si myslím, že osobnosti, které neznáte osobně, spíše než vzorem jsou určitým mýtem, který se kolem nich vytvořil a pohled na ně nemůže být komplexní. Proto se bráním tomu zmínit nějakou osobu, kterou známe jen z nějakého zkresleného pohledu.
Vy jste hovořil o demografickém propadu. Měl by podle vás stát nějak podporovat rodiny?
Nejde o žádné zvýhodňování. Jde o to, aby rodiny s dětmi nebyly diskriminovány. Pokud děti máte, tak jste za to někdy de facto potrestán. Má to být podle mě ale naopak. Ten, kdo má děti a vychová z nich takové občany, kteří chodí do práce a odvádějí do systému prostředky, tak by neměl být trestán. Reálně by taková podpora mohla být formou snížení daní rodinám a pak v rámci důchodové reformy ať děti mohou část svého pojistného odvádět na důchody svých rodičů.
Vy jste řekl, že KDU-ČSL by měla být středopravicová strana se sociálním akcentem. Které reformy současné koalice se vám nelíbí?
Konkrétní příklad je v tom, že je snižován příspěvek na péči lidem, kteří se sami o sebe postarat nemohou nebo to zasáhne ty lidi, kteří se o ně starají. A vláda jim říká: buď tyto postižené, hendikepované lidi dejte do ústavu, kde ta péče o ně bude daleko dražší a ještě bez lásky v rodině a nebo jim říká, ano, vy se o ně staráte, jste zodpovědní, chováte se, tak jak máte a my vás za to potrestáme tím, že vám sebereme peníze, které potřebujete k tomu, abyste se o ty lidi mohli starat, tak jak je správné.
Poslední otázka. Jak chcete přesvědčit voliče, aby vám dali znovu hlas a dostali jste se do sněmovny. Na jednom křesťanském webu jsem četl takový zajímavý bonmot, že ateisté nevolí KDU-ČSL, protože si myslí, že je křesťanská, a křesťané ji nevolí proto, že vědí, že není.
Ten bonmot znám a znám i jeho autora. Já bych se ho dovolil parafrázovat, že naším cílem je, aby nás křesťané volili proto, že jsme křesťankou stranou, a nekřesťané, aby nás volili také právě proto, že jsme křesťanskiou stranou. Ačkoli s některými našimi názory a hodnotami nemusejí souhlasit, tak budou vědět, že myslíme vážně všechny názory i ty, které se jich dotýkají. To se týká například boje s korupcí, státní správy, solidarity, demokracie jako takové, to, že politika má být prostředkem veřejné služby. Toto všechno těm ostaním stranám v mnohých případech chybí. KDU-ČSL jednoduše musí nabízet lidi, kterým můžete věřit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík