Těmi jsou ale v drtivé většině případů města a obce. A ty se přílivu žádostí o odškodnění kvůli nedobrovolnému akrobatickému číslu zakončenému tvrdým dopadem systematicky brání. Opravdovou perlou je případ z Blanska, kdy místní radnice odůvodnila občanovi jeho pád tím, že nepřizpůsobil chůzi stavu chodníku. Ten byl samozřejmě neschůdný, města totiž sníh a náledí nestačí během letošní zimy dost rychle likvidovat.
Nesvádějte pády na chodníkovou novelu
„Štve mě, že se to svádí na moji chodníkovou novelu. Tato zima je prostě extrémní a města vše stihnout nemohou. Není pravdou, že se neuklízí. Oni to prostě nestíhají. Jistě, dají se zvýšit daně a nakoupit za ně pluhy, ale co pak s nimi, až se globálně oteplí," žertuje napůl Kubera. Občané se prý odmítají smířit s tím, že se do Česka po několika hubených letech vrátila pravá zima.
Podle teplického senátora konají města správně, když neodškodňují každého, kdo si na pád na ledu stěžuje. „Když v tomhle počasí dobíhám tramvaj, nebo vyrazím v teniskách, nemám nárok na nic. Pokud ale dojde k zanedbání na frekventovaném místě, kde by se to stát nemělo, tak si myslím, že ty radnice lidi odškodní. Chce to rozum," uvedl Kubera s tím, že lidé padali, padají a padat budou i nadále.
Obce podle Kuberovy novely ale uklízet chodníky příliš nemusí. Minimálně s tím ale nepotřebují spěchat, na neschůdnost jim stačí upozornit, protože mohou pohodlně dokázat, že na úklid prostě nemají kapacity. „Navíc ani nevím, co je to uklizený chodník. Znamená to suchý černý asfalt? Nebo posolené náledí. Nebo posyp štěrkem? To nikde definováno není," obhajuje obce zákonodárce.
Málo času, lepší auto a právník na krku
Bylo by prý chybou po jedné tuhé zimě požadovat návrat do původního stavu, kdy chodníky před domy udržovali majitelé nebo nájemníci. Kubera stále trvá na své tezi, že úklid městského chodníku majitelem domu je „robotou na panském." Možnost obracet se na osobu odpovědnou za stav chodníku prý byla v souvislosti se zákonem tak medializovaná, že by při Kuberou odmítaném přenesení odpovědnosti zpět na občany přišla lavina žalob. Ta by prý postihla „chudáky, kteří kvůli práci nestíhají a mají zároveň před domem trochu lepší auto," tvrdí senátor.
Senátoři schválili Kuberův přelomový návrh zákona v březnu 2009 po bouřlivé tříhodinové debatě, jakou horní komora dlouho nepamatovala. Odpůrci přenesení povinnosti uklízet na majitele komunikace vyčítali Kuberovi zejména hrozivý nárůst nákladů městských pokladen na odklízení sněhu. Lidé okolo senátora argumentovali známou větou, že jde v podstatě o princip „roboty na panském." Obě strany se ale shodly na jediné věci- zimy následující po přijetí novely ukážou, zda jsou města schopná situaci se svými omezenými rozpočty zvládat. Loňská i letošní zima jim daly plně za pravdu.
Čtěte také:
Řidič Bendl: Mohlo být po mně. Kvůli Rathovi
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek