Je to proti zájmům občanů, je to zbytečné a nesmyslné, je to také neekologické. To jsou tři základní body petice Starostů a Nezávislých proti rušení autobusových spojů ve Středočeském kraji.
Až půl milionu lidí může být negativně dotčeno nekoncepčním škrtáním autobusových spojů ve Středočeském kraji. A tak autobusy získaly i další název - škrtobusy hejtmana Ratha. Právě Davida Ratha totiž označuje řada Středočechů za viníka celé situace.
Psali jsme:
Je mi Ratha líto, trpí stihomamem, říká starosta, exmluvčí Nečase
Arogance moci, nadával po schůzi na Ratha rozezlený starosta
Rath zdecimuje autobusovou dopravu, hořekují středočeské obce
Po šestém březnu může přijít katastrofa
"Již nyní se mají lidé potíže dostat z odpoledních směn v práci domů. Po dalším škrtání autobusů plánovaném na 6. března to pro ně bude katastrofa. Mohou kvůli tomu přijít i o zaměstnání," říká krajská zastupitelka Věra Kovářová.
Podle ní kroky hejtmana Ratha a jeho radních z ČSSD dopadají především na ty nejchudší, kteří jsou na hromadné dopravě zcela závislí. Aby situaci zachránili, uchýlili se tedy opoziční místní politici k petici. Jaký přinese efekt, ukáže čas.
"Středočeská koalice ČSSD a komunistů v čele s hejtmanem Rathem odmítá diskuzi o potřebách svých občanů v oblasti dopravy. Nekoncepčně a nesmyslně ruší autobusy, ignoruje hlasy starostů všech středočeských obcí a měst. Proto saháme ke krajnímu řešení a vyhlašujeme petici proti rušení autobusových spojů ve Středočeském kraji," oznámil starosta obce Kmetiněves Luděk Kvapil.
Vláda za to nemůže, Rath šíří nepravdy
Hejtman Rath však dosud argumentoval tím, že za škrty v „jeho" dopravě může současná vláda a její rozpočtové škrty.
„Veřejné údaje z ministerstva dopravy a webu Středočeského kraje ho však usvědčují z nepravdy," zdůraznila poslankyně za TOP 09 a místopředsedkyně sněmovního rozpočtového výboru Helena Langšádlová.
„Na základní dopravní obslužnost krajů ze státního rozpočtu je v roce 2011 stejné množství peněz jako v roce 2010, tedy 2,6 miliardy. Tato suma se týká železniční dopravy. Základní dopravní obslužnost v autobusové dopravě je plně na rozhodnutí hejtmana a zastupitelstva kraje a je hrazena z výnosů daňových příjmů kraje. Ty se meziročně dokonce pro Středočeský kraj zvýšily o 282 milionů," upřesnila Langšádlová.
Chceme pořádný plán dopravní obslužnosti
Petice dále žádá středočeskou koalici ČSSD a KSČM o vypracování řádného plánu dopravní obslužnosti. „Dopravní plánování musí plně respektovat hospodárné, efektivní a účelné zajišťování dopravní obslužnosti jako veřejné služby," řekla starostka Dřínova Jitka Bocková.
„Pokud pod petici seženeme alespoň tisíc podpisů, bude se jí muset krajské zastupitelstvo na svém jednání zabývat. Věřím, že se pod peticí podepíše mnohem více občanů našeho kraje a Rathův škrtobus konečně dojede," uvedl starosta Roztok Jan Jakob (TOP 09).
Fotogalerie: Škrtobus v bufetu
Rath: Je ubohé házet dopady škrtů na nás
Hejtman a poslanec ČSSD David Rath si však stojí za svým. "Kraj dostal kvůli vládním škrtům skoro o miliardu korun letos méně. To je prostě realita a je dost ubohé házet vládní škrty a jejich dopady na nás," odpověděl na dotaz ParlamentníchListů.cz rozzlobeně Rath.
Dále čtěte:
Bendl kritizuje Rathovo jízdné zdarma. Je mnou postižený, oponuje Rath
Rath a Bendl opět ve při. Tentokrát hádka o rušení autobusů
Koláž: hns
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová