Trestní oznámení si stáhněte ZDE
Škoda pro Česko za 352 117 000 korun
Konkrétně se jedná o pletichy při veřejné souteži a veřejné dražbě a porušování povinnosti při správě cizího majetku, kterých se pachatelé měli dopustit vyjednáním a uzavřením rámcové smlouvy z 1. září 2008 mezi společností Promopro a ČR, konkrétně Úřadem vlády. Velká část smluv byla podle lásky fiktivních České republice tyto osoby způsobily škodu 352 117 000 korun.
SLEDUJEME téma kauza Vondra
Podle Lásky bylo schopno zakázku zajistit více subjektů, což dokazuje, že celou zakázku v konečné podobě realizoval subdodavatel NWDC Company. Nezákonně tak byl prý vytvořen prostor, aby zakázku získalo pouze Promopro. Značně nestandardní kroky zjistila i auditorská firma Pricewaterhouse Coopers.
Proplacení vymyšlených služeb
Podle Lásky proplácel Úřad vlády vymyšlené služby a inkriminované osoby tak nespáchaly trestný čin neznalostní, nýbrž úmyslný. Navíc peníze byly zasílány na soukromé účty spolčníků Promopra, například Jaroslava Veselého a Mileny Veselé. 44,7 milionu tak například nebylo využito na plnění zakázky, nýbž „pro soukromé potřeby společníků společnosti".
Peníze šly i na účt lesnické společnosti Kom-Forest, u níž je otázka, jak mohl přispět k realizaci zakázek. Ta měla být přechodným „parkovištěm" pro částku 70,5 milionu.
Trestně-právní odpovědnost Vondry
Na základě listinných důkazů vyvozuje Láska trestně-právní odpovědnost u Radomíra Karlíka, tehdejšího ředitele Odboru logistiky a organizace, tehdejšího ředitele Úřadu vlády Jana Nováka, který smlouvu podepsal, u tehdejší Vondrovy náměstkyně Jany Hendrichové a u samotného Alexandra Vondry, který podle Lásky o údajně nezákonném chování svých podřízených věděl. Navíc měl povinnost vykonávat kontrolní činnost ve vztahu se svým podřízeným. V nejlepším případě se u Vondry prý jednalo o hrubou nedbalost, za kterou však může být také vyvozena trestně-právní odpovědnost.
Vondra dosud odmítal vzít na sebe za podezřelou megazakázku jakoukoli politickou či manažerskou odpovědnost, podle Lásky ji však má, a to dokonce v trestněprávní rovině. Láska posoudil trestněprávní odpovědnost státních úředníků na základě klientem předaných informací, listin, korespondence a vnitřních předpisů, jejichž seznam si můžete přečíst v trestním oznámení.
Václav Láska od 18 let pracoval v řadách Policie ČR. Začínal jako řadový policista na obvodním oddělení. Později pracoval jako asistent vyšetřovatele a posléze vyšetřovatel na Krajském úřadu vyšetřování se specializací na hospodářskou kriminalitu.
V roce 2000 nastoupil na Úřad finanční kriminality a ochrany státu (ÚFKOS), kde vedl vyšetřování související s IPB a s Harvardskými fondy. Po zániku ÚFKOS v roce 2003 opustil řady policie a krátce pracoval v oblasti ekonomického poradenství. V současnosti se věnuje právní praxi v advokátní kanceláři. Při zaměstnání vystudoval sociální patologii na Vysoké škole pedagogické v Hradci Králové a právo na Právnické fakultě ZČU v Plzni. S Transparency International spolupracuje od roku 2002.
Praní špinavých peněz, míní Gazdík
Koaliční špičky se dnes scházejí proto, aby sladily svůj postup pro zítřejší mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny. Na její program by opoziční ČSSD ráda prosadila projednávání kauzy ProMoPro a zásah vojenské policie v budově České televize.
„Včera se objevily nové závažné skutečnosti, které říkají, že ministr Vondra o zakázkách pro firmu ProMoPro věděl. Objektivně tam došlo k předražení, některé částky se objevily na kontech v zahraničí. Vypadá to na praní špinavých peněz," zdůvodňuje pro ParlamentníListy.cz předseda poslaneckého klubu TOP 09 Petr Gazdík, proč je nutné, aby se K9 zabývala právě touto záležitostí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík