Smlouva se stavební společností Metrostav byla totiž podepsána v roce 2006 a Bém byl pražským primátorem v letech 2002 až 2010. V době uzavření smlouvy byl navíc místopředsedou vládní ODS a taky se o něm v jeden čas uvažovalo jako o premiérovi.
„Jeden z nejvlivnějších úředníků magistrátu za Bémovy éry byl Jiří Toman, který šéfoval speciálnímu odboru městského investora. Tento odbor měl na starost vše kolem tunelu Blanka," napsal deník.
Lobbista Janoušek zná Béma i Tomana
Dále připomněl i jméno vlivného lobbisty Romana Janouška. Ten zná dobře jak Béma, tak Tomana. „Jeho vliv je široký, sahá od politiky až do světa stavebních firem včetně Metrostavu," uvedla dále MfD.
Podle listu se v Tomanově odboru schvalovalo nejvíce "zdražovacích" dodatků. Ve stavební části šlo pak prý o navýšení za 2,8 miliardy korun.
Toman ale kupodivu ani nyní neztrácí vliv na magistrátu - podle MfD chodí teď za prvním náměstkem primátora Karlem Březinou (ČSSD). Ten je stejně zadobře i s lidmi z blízkého okolí Janouška. Jenže Březina na dotazy deníku, stejně jako Toman, nereagoval...
MFD upozornila dále na fakt, že Bohuslav Svoboda chce nyní jednat s Metrostavem o miliardových slevách v předraženém projektu.
Mluvčí: Z prstu jsme si to nevycucali
„Sleva může být jen v tom, že se neudělá něco, co se ještě udělat mělo. Ale to, co je už hotové? Přece nebudeme svým subdodavatelům říkat, aby nám vrátili peníze?" reagoval ale na to mluvčí Metrostavu František Polák.
Podle něj si Metrostav rozhodně čtyři miliardy „nevycucal" z prstu „Všechno, co jsme provedli a vyfakturovali, tak na té stavbě je. To podepíšu krví. Vždycky to odsouhlasil investor," dodal Polák.
Samotný Bém pak tvrdí, že neví dosud nic o žádném předražení. „Já zatím na žádné zjištění reagovat nemohu, protože jsem žádné zjištění do ruky nedostal. S primátorem Bohuslavem Svobodou jsme zřídili komisi odborníků, která má veškeré vícenáklady stavby posoudit, a to se ještě nestalo. V tuto chvíli tedy není v zásadě na co reagovat. Některé požadavky na vícenáklady budou asi relevantní, ale některé považuji za lumpárnu. Ale reagovat budu, až budu mít něco v ruce," řekl k tomu redakci MfD Bém.
Salámová metoda
Auditoři White & Case kromě jiného zjistili, že docházelo k „salámové" metodě schvalování. To znamená, že magistrát postupně schvaloval miliardové vícepráce, ale přitom neměl žádnou snahu snížit jejich cenu.
K čarování s penězi došlo podle auditorů přitom již na samotném začátku projektu. Docházelo k tomu v kolonce finanční rezerva. Ta měla být ve výši 1,5 miliardy, ale byla nestandardně zvýšena na dvě miliardy. Kontroloři navíc nemohli najít podklady k celkové sumě 3,7 miliardy korun. Většina těchto peněz se týkala stavebních víceprací.
„Je možné, že to jsou dosud neschválené protokoly na vícepráce," konstatuje k tomu zpráva. Navíc auditoři uvedli, že před nimi příslušní úředníci magistrátu něco tajili.
„Během právní prověrky jsme požádali odbor městského investora o zodpovězení našich dotazů. Některé odpovědi plně neodpovídaly na naše původní dotazy. A v případě některých dotazů, u jejichž zodpovězení jsme požadovali rovněž předložení příslušné dokumentace pro příklad, nám tato dokumentace nebyla předložena," citovala MfD z auditu.
Dvojí a vícečetné fakturování?
Zpráva společnosti White & Case dále zjistila, že město mohlo a ještě může vysoutěžit na vícepráce nižší cenu, to ale nechce udělat. Podle auditorů navíc existuje podezření, že se stavba prodražovala i vystavováním dvou identických smluv na provedení jedné práce. „Doporučujeme prověřit, zda prováděné vícepráce u těchto dvojic protokolů nebyly propláceny vícekrát," dodal k tomuto bodu audit.
MfD v obsáhlém článku navíc ještě uvedla, že stavba se zpozdila, ale město kvůli tomu neuplatňuje žádné sankce. Jak je to možné? Magistrát je údajně na Metrostav příliš měkký.
„Magistrát je oprávněn požadovat smluvní pokutu ve výši 5 250 000 korun za každý den prodlení až do výše patnácti procent přijaté ceny díla. Doporučujeme proto prověřit příčiny prodlení a provést analýzu, zda mohou být pokuty vymáhány," uzavřel tuto otázku audit.
Tunel Blanka, který má spojit oblast Břevnova a Troje, je už přitom proražený v celé délce. Hrubá stavba se nyní musí vybavit potřebnou technologií a položí se do ní vozovka.
Související:
- Účet za tunel Blanka prověří advokátní kancelář White & Case
- Tunel Blanka ničí Prahu: Co všechno si Metrostav naúčtoval?
- Primátor Svoboda: Prověříme všechny položky ke stavbě Blanky
- Blanka bude dražší o 10 miliard. Praha na ni nemá, přiznal Svoboda
- Ustojí pražská ODS propadlou Blanku? Musí se snažit, říká politolog
- Kráter tunelu Blanka: Už je tu komise
- Bém chystá trestní oznámení. Propadem tunelu je pobouřen
Možná jste nečetli:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb